طراحی و اجرای نما در ۸ مرحله

اصول کاشی کاری نمای بیرونی ساختمان
اصول کاشی کاری نمای بیرونی ساختمان
آذر ۸, ۱۳۹۹
نحوه اجرای نما روی هبلکس
نحوه اجرای نما روی هبلکس
آذر ۱۸, ۱۳۹۹

طراحی و اجرای نما در ۸ مرحله : طراحی و اجرای نمای ساختمان ارتباط نزدیکی با هم دارند. نمای ساختمان تمام آن چیزی است که از بیرون ساختمان می توان دید. گاهی ساختمانی را می بینیم که از لحاظ ظاهر و نما فوق العاده است اما شاید همان ساختمان از درون مشکلات فنی داشته باشد. نمای ساختمان است که افراد را به خود جذب می کند. از این رو اهمیت طراحی نمای زیبا بر هیچ کس پوشیده نیست. بعد از طراحی نما، نوبت به اجرای آن می رسد. در این مقاله قصد داریم روند طراحی و اجرای نما در ۸ مرحله برای شما توضیح دهیم با ما همراه باشید :

۴ دلیل طراحی اصولی نمای ساختمان

۱٫ با طراحی درست و اصولی نمای ساختمان می توان از هدر رفت انرژی جلوگیری کرد.

۲٫ اصولی ترین ساختمان ها با زیباترین نما ها دیده می شوند.

۳٫ کاهش آلودگی صوتی از اثرات مثبت نمای اصولی است.

۴٫ با طراحی اصولی نمای ساختمان می توان در برابر بلایا طبیعی نظر زلزله، باد و باران و … خود را بیمه کرد.

طراحی و اجرای نما در 8 مرحله

طراحی و اجرای نما در ۸ مرحله

انواع نمای ساختمان ها؛ مزایا و معایب

نمای آجری ساختمان

نمای آجری یکی از انواع نماهای ساختمان است که در سال های گذشته پیشرفت زیادی کرده است. دیگر وجود آجرهای بی رنگ و رو و تکه شده در نمای ساختمان، نمای آجری محسوب نمی شود. از مزایا نمای آجری عایق صوت و حرارت، کاهش اتلاف انرژی، استحکام زیاد، نصب و اجرای آسان، طول عمر زیاد و… است. در کنار این مزایا، نمای آجری معایبی دارد نظیر وزن بالا که در اتصال ضعیف ممکن است در هنگام زلزله خطراتی ایجاد کند که البته با روش های نصب جدید این خطر تا حد زیادی کاهش داشته است.

توجه داشته باشید آجرهای به کار رفته در نما در ابعاد و اندازه های مختلف در بازار موجود می باشد و انتخاب آنها به شرایط ساختمان و منقطه جغرافیای بستگی دارد.

اجرای نمای سرامیک

از پرطرفدارترین نماهای ساختمان، نمای سرامیک است. عایق صوتی حرارتی و استحکام بالا از مزیت های این نماست. سنگ های نما در رنگ های مختلف وجود دارد و از این رو طرفداران زیادی دارند. از شایع ترین معایب نماس سنگی این است که با تغییرات جوی و انقباض و انبساط مصالح موجب جدا شدن سرامیک از بدنه می شود که می تواند خطرساز باشد. نمای سرامیک از کم هزنیه ترین نما هاست.

نمای نانو

نمای نانو برای ضدآب کردن نمای ساختمان استفاده می شود و معمولا روی نمای سنگ استفاده می شود. نمای نانو یک پوشش کاملا نامرئی است و برای حفظ ساختمان از رطوبت استفاده می شود. هم چنین نمای نانو برای افزایش طول عمر ساختمان نیز کاربرد دارد.

طراحی و اجرای نما در 8 مرحله

طراحی و اجرای نما در ۸ مرحله

نمای کامپوزیت

نمای کامپوزیت از پرطرفدار ترین نماهای مدرن است. کامپوزیت موادی است که از ترکیب دو یا چند ماده با خواص فیزیکی، شیمیایی یا مکانیکی تشکیل شده باشد. کاربرد کامپوزیت‌ به دلیل مزایایی همچون وزن کم، قیمت پایین و استحکام بالا نسبت به مواد سنتی در  ساختمان سازی مورد استقبال قرار گزفته است. به طور معمول پنل‌های کامپوزیت نما از ۲ لایه ورق آلومینیومی‌ تشکیل شده اند  که بین  آن‌ها یک هسته پلاستیکی از جنس پلی اورتان قرار دارد. به جای پلاستیک هم می توان از مواد معدنی دیگر برای افزایش استحکام استفاده کرد. در استفاده از کامپوزیت معمار می تواند از طرح های متفاوت و جدید حتی با گوشه ها یگرد و اشکال مختلف استفاده کند. از مهم ترین مزیت های ورق کامپوزیت برای نما، انعطاف پذیری آن است.

مراحل طراحی نمای ساختمان

بازدید از ساختمان

در این مرحله پیمانکار با بازدید از نما و سنجیدن شرایط محیطی برای طراحی نما ساختمان اقدام می کند. در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی، ساختمان های منطقه، جنس و میزان مصالح در این مرحله انجام می شود.

طراحی متناسب با اصول شهرداری

هر ساختمان جزئی از شهر است. قطعا در طراحی هر ساختمان باید شرایط منطقه شهری و قواعد شهر داری را در نظر گرفت. مهم ترین عامل در گرفتن تاییدیه کمیته نما ، میزان انطباق سلیقه طراح و کارفرما با اصول ارائه شده توسط شهر داری می باشد. در طراحی نمای ساختمان شرایط اقلیمی را در نظر بگیرید.

  • نصب نرده‌هاي فلزي روی پنجره‌ها، درب های ساختمان و دیوار ها مجاز نیست.در صورت نياز به نرده‌هاي حفاظتي سعی کنید راه های دیگری مثل کوچک کردن اندازه پنجره ها را انتخاب کنید. نماسازی برای تمام سطح نما اجباری است.
  • ایجاد کانال و دودکش بر سطح نمای ساختمان های عمومی و مسکونی ممنوع است.
  • نصب کابل برق و تلفن به صورت هوایی و بی نظم از نظر شهرداری مقبول نیست.
  • محل نصب تاسیسات و اجزای کولر روی نما مشخص باشد.
طراحی و اجرای نما در 8 مرحله

طراحی و اجرای نما در ۸ مرحله

مصالح مورد نیاز نما

در طراحی نما به شرایط آب و هوایی منطقه توجه کنید. برای کاهش اثرات بلایای طبیعی مثل باد ، طوفان و.. به مواد و مصالح مصرفی در نما دقت ویژه ای کنید. برای طراحی صحیح ساختمان نیاز است کارفرما و پیمانکار بر سر مواد و مصالح کاربردی توافق کنند.

عدم تداخل مصالح با جغرافیای محیط

در هر منطقه آب و هوایی توجه به مصالح به کار رفته در نما از اولین اقدام هاست. این وظیفه پیمانکار نما و معمار ساختمان است که با توجه به محیط جغرافیای برای مصالح مصرفی تصمیم بگیرند.
سادگی نمای ساختمان

برای طراحی نمای ساختمان های بلند و چند طبقه  به سادگی نما  توجه کنید. در این نوع بناها تنوع بیش از حد باعث می شود نمای ساختمان سادگی خود را از دست بدهد. برای ساده تر نشان دادن نمای ساختمان بهتر است از یک رنگ استفاده کنید.

مراحل اجرای نمای ساختمان

زیر سازی یا شاسی کشی نما

مهم ترین بخش از مراحل اجرای نمای ساختمای شاسی کشی یا زیرسازی می باشد. در زیرسازی نمای ساختمان، انتخاب مصالح مورد نیاز توسط پیمانکار انجام می شود.

طراحی و اجرای نما در 8 مرحله

طراحی و اجرای نما در ۸ مرحله

نبشی کشی نما

وارد فاز بعدی کار می شویم. تهیه نقشه فاز ۲ شاسی کشی توسط مهندس طراح انجام می شود.

این نقشه شامل تمامی اطلاعات مربوط به نما از جمله پروفیل های مورد نیاز، مشخصات مقاطع، ابعاد جوش ، نوع جوش و محل اتصال شاسی کشی است. ناودانی، تیرآهن، نبشی و قوطی از انواع پروفیل زیرسازی می باشد.

اما نوع نبشی به کار رفته بسیار اهمیت دارد به همین خاطر این مرحله نبشی کشی نامگذاری شده است.

ریسمان کشی نما

در این مرحله با ریسمان کشی تمام برجستگی و فرورفتگی کار تراز می شود. توجه داشته باشید که این مرحله باید به درستی انجام شود. زیرا تراز نبودن نما هزینه های زیادی را در آینده برای تان خواهد تراشید. حال نمای ساختمان طبق نقشه انجام می شود و پروفیل ها بصورت افقی و عمودی جوش داده می شوند. اجرای این مرحله از کار با مصالح مختلف انجام می شود. در استفاده از سنگ برای اجرای نما، دقت داشته باشید زیرا وزن نما بالاست و احتمال خرابی به علت قرارگیری نادرست مصالح زیاد است.

استفاده از رابیتس

برای استفاده از توری رابیتس به میلگرد نیز احتیاج داریم. میلگرد برای اتصال توری رابیتس به شاسی کشی استفاده می شود. برای چسبندگی بالای توری رابیتس به زیرسازی، روی رابیتس مخلوطی از پودر سنگ و سیمان قرار می دهیم.

آخرین مرحله که توسط پیمانکار انجام می شود، اتصال نمای اصلی به سطح صاف سیمانی است. نماها در انواع مختلفی بر اساس مصالح دسته بندی می شوند. نمای چوبی، سیمانی، بتنی، سنگی، کامپوزیت و… از انواع نمای ساختمان هاست که با توجه جنس آن ها برای اتصال به زیرسازی از پیچ و مهره، سیمان و … استفاده می شود.

توجه داشته باشید که زیر سازی مهم ترین مرحله اجرای نمای ساختمان است و با توجه به نوع  مصالح نما ساختمان انجام می شود. در صورت کوتاهی در اجرای زیرسازی امکان نابودی نما در شرایط باران، طوفان، زلزله و.. وجود دارد.

در آخر توجه کنید که نمای ساختمان در معرض دید همه است و نمای ساختمان است که توجه افراد را جلب می کند و در عین اینکه بی اهمیت بنظر می رسد، از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین در طراحی نما، مصالح مصرفی، زیرسازی اصولی و اجرای آن نهایت دقت و حوصله را به کار ببرید. ما در مجموعه با رعایت اصول و قواعد طراحی و اجرای نما در کنار شما هستیم تا هویت بصری ساختمان خود را به بهترین شکل اجرا کنید.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.