مراحل اجرای نمای ساختمان

مناسب ترین طرح ها برای اجرای نمای ویلا
مناسب ترین طرح ها برای اجرای نمای ویلا
شهریور ۲, ۱۳۹۹
اجرای نمای رومی با کاشی بهتره یا سنگ ؟
نحوه اجرای نمای رومی صفر تا صد
شهریور ۴, ۱۳۹۹

مراحل اجرای نمای ساختمان : چشمگیری نما نقش اساسی در خرید و فروش بنا و بالا بردن ارزش ساختمان دارد. سلایق مختلف افراد و در نظرگرفتن اینکه نما مادام در معرض کلیه عوامل جوی و آب و هوایی خواهد بود از جمله نکاتی هستند که رعایت آن توسط پیمانکار نما الزامیست. اگر یک پیمانکار نما تمامی مراحل اجرای نما را طبق قوانین به خوبی انجام دهد در آخر با جلب رضایت مشتری همراه خواهد بود. در این مقاله به مراحل اجرای نمای ساختمان می پردازیم.

شرکت ساختمانی آراز زرین ماندگار با ایجاد ساختاری منسجم، در بکارگیری تکنولوژی روز و در اختیار داشتن کادری مجرب از متخصصین، مهندسین و اکیپ های اجرائی توانمند توانسته است دانش و تجربه ارزشمندی را در صنعت ساختمان بدست آورد.این مجموعه در جهت تسهیل ارائه خدمات به همکاران بخش ساختمان خدمات تکمیلی خود را در بخش های صنعتی از بهترین های هر مورد انتخاب کرده تا بتواند محصول نهایی خود را به بهترین شکل ممکن ارائه نماید،این شرکت با دارا بودن نمایندگی های انحصاری محصولات خارجی و همکاری با شرکت های ارائه دهنده خدمات مورد تایید خصوصاً در نمای ساختمان با تکیه بر دانش فنی و مهندسی آمادگی خود را جهت همکاری با مجموعه خوب شما اعلام می دارد.

شماره تماس برای مشاوره رایگان و طراحی و اجرای نما

۰۲۱۸۸۶۲۱۹۶۱

۰۲۱۸۸۶۱۷۶۴۵

امید است با استفاده از متدهای روز،طرح ها و ایده های نوین بتوانیم گام موثری در راستای آبادانی کشورمان داشته باشیم.این شرکت خدمات خود رادر بخش های ذیل متمرکز کرده است:

اجرای نماهای آلومینیومی کامپوزیت (Aluminum Composite Panels)

سرامیک خشک (Dry Ceramic)

سنگ خشک (Dry Stone)

نماهای شیشه ای (کرتین وال Curtain wall، اسپایدر spider)

ترمووود ( Thermo wood)

ترمووود فایبرسمنت (Fiber Cement)

هندریل (Hand Rail)

 

سفت کاری در ساختمان چیست؟

اولین مرحله از عملیات اجرایی در ساخت یک ساختمان که با نظارت مهندس ناظر و سازنده انجام می شود ، سفت کاری است . پس از پایان سفت کاری ساختمان ، نوبت به ساخت نما می رسد . سفت کاری شامل  موارد زیر می باشد:

  • پی کنی
  • پی ریزی
  • اتصال ستون و تیر
  • دیوار چینی
  • احداث سقف

مراحل اجرای نمای ساختمان

نمای ساختمان با استفاده از مصالح مختلفی ساخته می شود. سنگ، چوب، شیشه، کامپوزیت، سیمان و … از جمله این موارد هستند.

ویژگی های عنوان شده برای هر یک از مصالح نما متفاوت است که در مقالات قبلی به انواع متریال مورد استفاده در نما و نحوه اجرای آن در نما ساختمان پرداخته ایم. شما می توانید برای اطلاع از ویژگی مصالح اجرای نما به مقالات قبلی ما سر بزنید(پیرو مقالات قبلی که برای مصالح مورد استفاده در اجرای نما زده شده). پیمانکار نما بر اساس کیفیت مدنظر، موقعیت جغرافیایی، شرایط آب و هوایی و هزینه صاحب ملک اقدام به انتخاب مصالح نما می کند. یک پیمانکار نما بخوبی می داند انتخاب مصالح مقاوم به تنهایی برای داشتن نمای خوب و با کیفیت کافی نیست، بلکه باید اجرا و ساخت نما نیز به صورت اصولی انجام شود. به طور کلی مراحل اجرای نمای ساختمان عبارتند از:

  • طراحی نمای
  • زیرسازی یا شاسی کشی
  • اجرای نما
مراحل اجرای نمای ساختمان

مراحل اجرای نمای ساختمان

طراحی نمای ساختمان

اولین مرحله در اجرای نما طراحی نما ساختمان توسط طراح می باشد که یکی از حساس ترین مراحل  اجرای نما، طراحی نما ساختمان است. نما همچون لباس، معرف ویژگی های درونی ساختمان است. هر اندازه نما چشم نوازتر، کاربردی تر و زیباتر باشد، نظر اطرافیان را بیشتر به خود جلب کرده و ارزش ساختمان را افزایش می دهد.
طراحی نمای ساختمان بر عهده مهندس معمار قرار دارد. از جمله عوامل تاثیرگذار در طراحی نما می توان به معماری ساختمان، معماری شهر، مشخصات ساختمان و میزان هزینه اشاره کرد. مهندس معمار طبق تجربیات خود و باتوجه به سلیقه صاحب ملک و هزینه مصرفی آن برای اجرای نما شروه به طراحی مناسب نما برای اجرای نما ساختمان می کند.

زیرسازی یا شاسی کشی نمای ساختمان

دومین مرحله اجرای نما زیرسازی زیرسازی یا شاسی کشی ساختمان می باشد. طبق نظر پیمانکاران نما شاسی کشی به عنوان مهم ترین بخش از مراحل اجرای نمای ساختمان شناخته می شود.

اولین قدم برای زیرسازی نمای ساختمان انتخاب مصالح مورد نیاز توسط پیمانکار نما است. زیرا پروفیل زیرسازی نما برای مصالح مختلف (از قبیل چوب، سیمان و کامپوزیت) با یکدیگر تفاوت دارند. جنس و نوع پروفیل معمولاً بر اساس جنس نما و نوع طراحی انجام می شود:

برای مثال پیمانکار نما از پروفیل نبشی برای نمای سیمانی یا سنگی استفاده می کنند و استفاده از آنها در نمای چوبی صحیح نیست.نکته ای که پیمانکار نما باید در ازیر سازی ساختمان به آن توجه کند این است که پروفیل های مورد استفاده در زیرسازی تا حد امکان باید از آلیاژهای مقاوم انتخاب شوند. البته استفاده از ضدزنگ موجب افزایش مقاومت آنها در برابر خوردگی، پوسیدگی و زنگ زدگی می شود.

نبشی کشی نما

قدم بعد در زیر کاری نما تهیه نقشه فاز ۲ شاسی کشی است که توسط مهندس طراح انجام می شود. در این نقشه تمامی اطلاعات مربوط به نما از قبیل پروفیل های مورد نیاز، مشخصات مقاطع (ابعاد و ضخامت)، محل اتصال شاسی کشی به سازه، ابعاد جوش و نوع جوش درج شده است. نوع پروفیل زیرسازی نما معمولاً از نوع ناودانی، نبشی، تیرآهن و قوطی (در اندازه های مختلف ۴۰*۴۰، ۶۰*۴۰ و ۸۰*۴۰) انتخاب می شود. اما نوع نبشی بیشتر از سایرین کاربرد دارد. به همین دلیل به این مرحله نبشی کشی نیز گفته می شود.

پیمانکار نما . مراحل اجرای نمای ساختمان

مراحل اجرای نمای ساختمان

ریسمان کشی نما

سپس ریسمان کشی انجام شده و تمامی فرورفتگی ها و برجستگی های موجود در نما تراز می شود. عدم کنترل شاقولی و تراز بودن زیرسازی نما موجب دوباره کاری شده و هزینه های زیادی به سازنده تحمیل می کند.

در پایان اجرای زیرسازی نمای ساختمان بر اساس نقشه و با کمک پروفیل ها انجام می شود. در واقع پروفیل ها طبق نقشه به صورت افقی و عمودی جوشکاری می شوند. اجرای این بخش از کار با مصالح مختلف، متفاوت است. جوشکاری باید به دقت از لحاظ استحکام و اتصال صحیح بررسی شود. این موضوع در رابطه با نمای سنگی اهمیت بیشتری دارد. زیرا وزن نما و احتمال خرابی به دلیل اتصالات نادرست بیشتر است.

استفاده از رابیتس

در صورت استفاده از توری رابیتس میلگرد نیز مورد نیاز است. میلگرد با هدف اتصال شبکه های فلزی رابیتس به شاسی کشی استفاده می شود. در نمای سیمانی روی رابیتس مخلوطی از پودر سنگ و سیمان قرار گرفته تا چسبندگی ملات نهایی به زیرسازی افزایش یابد.
زیرسازی نماهای چوبی به دو روش فلزی و سیمانی قابل اجرا است. در صورت استفاده از روش فلزی باید پروفیل های قوطی شکل به صورت عمود بر جهت نصب چوب ها و با فاصله ۵۰ سانتی متر قرار گیرند. برای نماهای کامپوزیتی زیرسازی معمولاً به روش فلزی انجام می شود. سپس اتصال ورقه های آلومینیومی به شاسی کشی فولادی بر عهده پیچ و مهره یا پیچ سرمته است.

چرا باید زیر سازی انجام شود؟

هدف این کار ایجاد بستر مناسب و سطوحی صاف برای اتصال مصالح نما است. هرگونه اشتباه در اجرای زیرسازی منجر به خرابی نما و رخداد دیگر مشکلات می شود.

پیمانکار نما . مراحل اجرای نمای ساختمان

مراحل اجرای نمای ساختمان

اجرای نمای ساختمان

آخرین بخش از مراحل اجرای نمای ساختمان  که باز هم توسط پیمانکار نما انجام می شود مربوط به اتصال مصالح مورد استفاده به بستر صاف حاصل از مرحله قبل است. نماها بر اساس مصالح مورد استفاده به انواع سنگی، چوبی، بتنی، سیمانی، کامپوزیتی و شیشه ای تقسیم می شوند. اتصال هر یک از این موارد به سطح شاسی کشی یکسان نیست و با کمک پیچ و مهره، آداپتور (برای نمای شیشه ای) یا ملات انجام می شود.

اهمیت توجه به نکات اجرایی در حین اجرای نما

  • اسکوپ کردن سنگ برای نماهای سنگی
  • ایجاد زاویه ۴۵ درجه برای سنگ هایی که در گوشه های تیز ۹۰ درجه بیرونی بکار می روند.
  • استفاده پیمانکار نما از مواد رنگی ملات بندکشی متناسب با رنگ سنگ ها استفاده شده در نماهای سنگی
  • استفاده از سنگ های مقاوم و مرغوب با درجه ممتاز و عالی جهت جلوگیری از ترک خوردن و شکستن بعد از اجرای نما
  • استفاده از ماسه دوباره شور در دوغاب سیمان پشت سنگ
  • خیس کردن دیوار هنگام نصب سنگ به خاطر عدم جذب آب دوغاب توسط آجر
  • عدم استفاده از تکه آجر در دوغاب پشت سنگ یا آجر سه سانتی
  • عدم استفاده از سیمان خشک در دوغاب پشت سنگ پلاک و آجر سه سانتی در صورت اجرای نما با سنگ پلاک
  • عدم استفاده از سنگ هایی با رنگ تیره بدلیل جذب گرما در هنگام مواجه شدن با نور آفتاب و انتقال دما به دوغاب پشت خود و متعاقبا بدلیل یکسان نبودن ضریب انتقال حرارتی سنگ پلاک و ملات ماسه سیمان، باعث جداشدن ملات ماسه سیمان از سنگ پلاک می گردد.
  • سنگدانه ها و مواد اولیه ای که در مصالح متریالهای نماسازی استفاده میشوند باید تمیز و بدون هیچ گونه نا خالصی مانند گل و خاک و همچنین ناخالصیهای معدنی و دیگر مواد زاید باشد و بافت و مقاومت بالایی از خود نشان بدهد .
  • استفاده کردن از سنگ های با دوام بالا برای نماسازی برای تحمل شرایط جوی و تغیرات آب و هوایی که در بافت ها و شکل های متفاوت در دسترس قرار دارند و میتوان با توجه به هزینه ها و مقرون به صرفه بودن میتوان آنها را انتخاب کرد
  • نصب کردن آبچکانها و قرنیزهایی شیبدار در نمای ساختمان به منظور جلوگیری از نفوذ پیدا کردن آب باران به داخل ساختمان اهمیت بسیاری دارد .

نکته مهم در اجرای نمای ساختمان

نمای ساختمان به عنوان لباس سازه شناخته می‌شود. طبیعی است که زیبایی و کیفیت بالای آن نظر هر بیننده ای را به خود جلب کرده و ارزش ساختمان را نیز افزایش می‌دهد. مراحل اجرای نمای ساختمان شامل سه بخش طراحی، زیرسازی (شاسی کشی) و اجرا است. زیرسازی به عنوان مهم ترین مرحله نماسازی برای همه ساختمان ها یکسان نیست و بر اساس نوع مصالح نمای ساختمان تعیین می شود. هرگونه کم کاری یا اهمال در اجرای این مراحل به خصوص زیرسازی، منجر به خرابی و سقوط مصالح نما در شرایط بارندگی، زلزله یا طوفان می شود.

پیمانکار نما . مراحل اجرای نمای ساختمان

مراحل اجرای نمای ساختمان

طراحی و اجرای نمای ساختمان به سبک مدرن

طراحی نمای ساختمان در سبک مدرن به سمت سادگی سوق پیدا کرده است. اجرای نمای ساختمان ها از متریال متعددی ساخته می شود. طراحی و اجرای نمای ساختمان بر اساس متریال و نوع طراحی در دسته های مختلفی تقسیم می شود.  طراحی نمای مدرن با المان های معماری مدرن قابل اجراست. امروزه نمای مدرن ساختمان مورد استقبال در ساختمان های مسکونی، تجاری و … است. در طراحی نمای مدرن از متریالی مانند آجر، چوب، سنگ و کامپوزیت ها استفاده می شود.

نمای ساختمان

نمای ساختمان همچون لباسی برپیکر ساختمان هاست. با دیدن نمای ساختمان ها در مورد قیمت، سبک معماری و ویژگی ساختمان اظهار نظر می کنیم. طراحی و اجرای نمای ساختمان به نظر امری غیر ضروری جلوه می کند. اما با وارد شدن به موضوع گسترده و پر اهمیت طراحی و اجرای نمای ساختمان اهمیت آن را درک خواهیم کرد. مخصوصا در حال حاضر و با افزایش قیمت سختمان ها  مراکز تجاری، سبک طراحی و اجرای ساختمان اهمیت پیدا کرده است. شرکت ایکس با سابقه اجرای نما های مدرن و آگاهی از ضوابط و قوانین شهرداری می تواند به شما در طراحی و اجرای نمای ساختمان به سبک مدرن کمک رساند.

تاریخچه معماری نما مدرن

معماری مدرن که  معماری مدرنیست نامیده می شود ، سبکی است که به دهه ۱۹۰۰ برمی گردد. این سبک از معماری نما در پی پیشرفت گسترده ساخت و ساز بود به وجود آمد. ایده اصلی تأکید بر عملکرد و چشم پوشی از تزئینات و زیبا سازی با استفاده از مواد ، به ویژه شیشه ، فولاد و بتن است. معماری مدرن در صحنه معماری اثری برجسته برجای گذاشته است. معماری نمای مدرن سبکی که مینیمالیسم را نیز در بر می گیرد.

در اواخر قرن نوزدهم ، تعداد کمی از معماران شروع به به چالش کشیدن سبک های سنتی Beaux-Art و Neo-classicism کردند که بر اروپا و ایالات متحده آمریکا مسلط بودند. یکی از آنها معمار افسانه ای آمریکایی ، یعنی فرانک لوید رایت بود. او قاطعانه از همراهی با جنبش های خاص معماری امتناع ورزید ، بنابراین سبک منحصر به فرد خود را ابداع کرد. او که هیچ سابقه رسمی آکادمیک در زمینه معماری نداشت، در دفتر شیکاگو مربی خود لوئیس سالیوان شروع به کار کرد، که “پدر مدرنیسم” و “پدر آسمان خراش ها” محسوب می شد. زیرا اولین کسی بود که اصول ” form follows function”( فرم تابع عملکرد است) را دنبال کرد و در سال ۱۸۹۶ اولین سازه ای که ساختمان های بلند فلزی را  داشت در شیکاگو ساخت.  هر دو، به همراه هنری هابسون ریچاردسون – که به ویژه برای سبک احیا خود مشهور است ، “Richardsonian Romanesque” – بعدا به عنوان “تثلیث شناخته شده معماری آمریکا” شناخته شد.

رایت ، که قبلاً به خانه های دشتی خود مشهور بود ، تصمیم گرفت تا از همه احکام سنتی از جمله سبک امضای قبلی خود رهایی یابد. بنابراین او در خانه هایی که با بلوک های سیمان تزئین شده بود کار کرد، که بعداً به نام اهرام تمدن باستان “سبک مایان” نامگذاری شد. به همین دلیل، وی به عنوان چهره برجسته معماری مدرن شناخته شد، زیرا حتی اگر آسمان خراش های ساخته شده از فولاد از اواخر قرن نوزدهم در ایالات متحده آمریکا شروع به ظهور کرده باشند، این نمای ساختمان هنوز هم در Neo-Gothic ، Neo- Beaux-Artنشان دهنده هنر سبک معماری مدرن است.

طراحی و اجرای نمای ساختمان به سبک مدرن

نمای ساختمان، هویت یک ساختمان را می سازد. نمای مدرن ساختمان ها در کنار هم چهره شهر را زیبا می کنند. سبک نمای ساختمان ها با گذر زمان تغییرات اساسی داشته است. در روزگاران قدیم با کمبود متریال های مختلف برای طراحی نما، نما همه ساختمان ها به یک مدل و با مواد اولیه آجرهای ساده یا سنگ های یک رنگ بود. اما با پیشرفت طراحی نمای ساختمان ها، از سبک های کلاسیک فاصله گرفته و به طراحی هخای مدرن رسیدیم. اصل سبک مدرن در معماری ساده و شیک است. متریال اجرای نمای سختمان به سبک مدرن از آجر ، چوب، سنگ و کامپوزیت آلو مینیوم است. در ادامه با روش های اجرای نما ساختمان با متریال های مورد استفاده شان می پردازیم.

طراحی و اجرای نمای ساختمان بر اساس نوع متریال

طراحی و اجرای نمای ساختمان با آجر

طراحی و اجرای نمای ساختمان با آجر به دلیل قیمت مناسب، اجرای آسان، مقاومت بالای نما و مطابقت با معماری کلاسیک از مصالح پرمصرف و پرطرفدار در ایران است.  نمای آجری ساختمان از نظر مواد تشکیل دهنده از هم متمایز هستند. حتی با الگوی متفاوت و مختلف قرار گیری آجرها در کنار هم می توان طرح های جدید و متمایزی را اجرا کرد.

طراحی و اجرای نمای ساختمان با چوب

طراحی و اجرای نمای ساختمان، مانند یک ساختمان معمولی نیست. در یک شهر و خیابان که اکثر ساختمان ها با نمای سنگ و بتن پوشیده شده است، استفاده از نمای چوب که عنصری گرم است گرما را در سطح محیط پخش می کنید. نمای چوب علاوه بر اینکه زیبایی ساختمان را دو چندان می کند، ارزش مالی ساختمان را نیز بالا می برد.

طراحی و اجرای نمای ساختمان با سنگ

استفاده از نمای سنگ برخلاف باور عموم بسیار متداول است. البته با ورود به دوره سبک مدرن، نما های سنگی نیز دچار تحول شدند و در طرح های مختلف می توان از نمای سنگ بهره برد. معمولا از نمای سنگ در کنار متریال دیگر استفاده می شود. نمای سنگی به علت قیمت مناسب و طیف گسترده طراحی ها بسیار مورد استقبال است. برای طراحی و اجرای نمای ساختمان با بهترین متریال و مطابق میل شما، با راهنمایی های متخصصین زیباترین خروجی را دریافت کنید.

طراحی و اجرای نمای ساختمان با کامپوزیت آلومینیوم

از متریال کامپوزیت آلومینیوم غالبا در طراحی و اجرای نمای ساختمان های اداری یا صنعتی استفاده می شود. البته این به این معنا نیست که در طراحی ساختمان های مسکونی نتوان از آن استفاده کرد. متریال نمای کامپوزیت آلومینیوم بسیار سبک هستند و برای نمای ساختمان های بلند با طبقات زیاد مناسب هستند زیرا انتقال مواد راحت تر انجام می شود. با متریال کامپوزیت آلومینیوم می توان طرح های شکسته و با اشکال هندسی خلق کرد. متریال کامپوزیت آلومینیوم کاملا مدرن است  و تنوع رنگی بالایی دارد اگر به سبک های مدرن و نماهایی با اشکال و طرح های متنوع علاقه دارید، طراحی و اجرای نما با کامپوزیت آلومینیوم گزینه مناسبی است.

برای طراحی و اجرای نمای ساختمان باید ضوابط شهرداری و شهر محل سکونت خود را در نظر بگیرید.  مجموعه ما با سابقه درخشان در طراحی و اجرای نمای ساختمان های مدرن با تکیه بر دانش و نیروی متخصص می تواند شما را در طراحی نمای ساختمان های اداری، مسکونی و تجاری راهنمایی کند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.