اصول کاشی کاری نمای بیرونی ساختمان

نکات اجرایی آجر نما
آذر ۳, ۱۳۹۹
طراحی و اجرای نما در 8 مرحله
طراحی و اجرای نما در ۸ مرحله
آذر ۱۲, ۱۳۹۹
اصول کاشی کاری نمای بیرونی ساختمان

اصول کاشی کاری نمای بیرونی ساختمان

اصول کاشی کاری نمای بیرونی ساختمان : در کاشی کاری نمای ساختمان یکی از موارد بسیار مهمی که مجری نما باید به آن توجه کند نحوه بندکشی می باشد که باید با ظرافت تمام انجام شود. کاشی کار باید در این زمینه خبره باشد و با توجه به گستردگی این علم باید بتوانند مناسب با نوع ساختمان و نوع کاربری آن بهترین شیوه کاشی کاری را در ساختمان به کار ببرد. به دلیل اهمیت این مورد سعی کردیم در این مقاله به اصول کاشی کاری نمای بیرونی ساختمان و اجرای نما با کاشی و اجرای نما با سرامیک بپردازیم: تا نتهای مطلب همراه ما باشید:

اجرای نمای سرامیک

سرامیک برای اجرای نما دارای تنوع طرحی و رنگی متفاوتی است که این باعث می شود توجه هر سلیقه ای را به خود جلب کند. طرح سرامیک برای اجرای نما سرامیک شامل طرح های مدرن و کلاسیک می باشد.باید بگوییم، برای بهره مند شدن از مزایای نمای سرامیک، به چگونگی نصب آن در نما هم بستگی دارد. یعنی هرچه در اجرای نما سرامیک ساختمان مجری نما به ریزه کاری ها و اصول اولیه و تخصص آن توجه داشته باشد هم نمای زیباتری برای ساختمان خواهیم داشت هم طول عمر سرامیکی که در اجرای نما بکار برده شده است بیشتر می شود. به طور کلی می توان گفت به جهت قابل کنترل بودن این مدل متریال نما، طراحی و نصب نمایی سرامیکی بسیار پرطرفدار هستند. البته باید بدانید، سرامیکی که در دکوراسیون داخلی منازل مثل سرامیک کف آشپزخانه و پذیرایی و… با سرامیکی که برای نمای ساختمان به کار می رود، متفاوت است.

مزایای استفاده از اجرای نما سرامیک ساختمان چیست؟

بخاطر داشته باشید برای اجرای نمای خارجی یا بیرونی ساختمان ها مخصوصا در مناطق سردسیر بهتر است از سرامیک استفاده شود. چرا که سرامیک باعث می شود که آب کمتری جذب ساختمان گردد. همچنین این متریال به عنوان عایق رطوبتی در مناطقی مثل شمال یا جنوب رطوبت خیز بسیار مورد استفاده است.

اصول کاشی کاری نمای بیرونی ساختمان

اصول کاشی کاری نمای بیرونی ساختمان

نحوه اجرای نمای سرامیک

طرح سرامیک نما در روش نصب این سرامیک نما تاثیرگذار است. جهت نصب سرامیک نمای ساختمان بسته به نوع و طرح سرامیک نما ، از دو روش زیر استفاده می شود:

  • روش ملات دار (روش قدیمی است)
  • روش خشک

اجرای نمای سرامیکی به روش ملات دار :

سرامیکی که با این روش نصب می گردد می بایستی قابلیت جذب آب در پشت آن وجود داشته باشد. در روش وقت گیر ملات دار باید دقت کرد تا اتصال بین ملات و سرامیک محکم باشد.

نحوه اجرای نمای سرامیک خشک :

در این مدل اجرای نمای سرامیک ساختمان، ملات وجود ندارد.  در روش خشک از پیچ و قلاب جهت نصب سرامیک استفاده می شود.

اجرای نمای سرامیک خشک چه مزایای دارد؟

  • سرعت بالای اجرا و نصب متریال
  • نبود ضایعات ساختمانی و سر و صدا هنگام نصب آن
  • کم شدن هدر رفت انرژی ساختمان
  • راحتی اجرا جهت ساختمان های بلند مرتبه به جهت استفاده نکردن از ملات

در انتخاب سرامیک برای اجرای نما به چه فاکتورهایی باید توجه کنیم؟

سرامیک طرح سنگ از جمله طرح سرامیک نما هایی است که بسیار پرطرفدار است. طرح سرامیک نما سنگ علاوه بر دارا بودن زیبایی سنگ از خیلی جهات فیزیکی و فنی از نمای سنگ بهتر می باشد. یکی دیگر از المان هایی که در طرح سرامیک موثر می باشد نوع سلیقه زیست بومی منطقه ای است که سازه در حال ساخت است. نوع بنا نیز در انتخاب طرح سرامیک نما تاثیرگذار است. بدین شکل که طرح سرامیک نما در ساختمان های مسکونی، اداری و تجاری متفاوت می باشد.در واقع در طراحی نما با پیشرفت تکنولوژی دست معماران و مهندسین باز تر شده است. با پیدایش و تولید سرامیک های مخصوص نما به خاطر قابلیت ها و ویژگی های منحصر به فردشان بسیاری دوست دارند که از این متریال در نمای بیرونی ساختمانشان استفاده کنند.

اصول کاشی کاری نمای بیرونی ساختمان

اصول کاشی کاری نمای بیرونی ساختمان

اجرای نمای کاشی

کاشی نما در صنعت ساختمان سازی به دلیل موقعیتی که کار بر روی آن صورت می گیرد در معرض شرایط محیطی گوناگونی قرار دارد. شناسایی و دسته بندی دقیق شرایط محیطی که در آن می خواهد کاشی استفاده شود تاثیر مستقیم  بر روی روش اجرای نمای کاشی دارد. کاشی و سرامیک نما بواسطه اینکه در معرض محیط باز قرار دارند تحت شرایط زیر می باشد:

  • رطوبت و نم
  • سرما و گرما و یخ زدگی
  • ضربه های محتمل
  • نور مستقیم و غیر مستقیم خورشید و اشعه UV

با توجه به شرایط محیطی که برای شما بیان کردیم، باید کاشی برای اجرای نما طبق آن انتخاب شود تا در شرایط موجد بتواند در نما طول عمر بیشتری را داشته باشد و عایق خوبی برای نمای بیرونی ساختمان در مقابل برف و باران و سردی و گرما باشد همچنین نمای ساختمان زیبا به چشم آید. اجرای نما کاشی ساختمان نیز مانند اجرای نمای سرامیک می باشد که برای شما در قسمت بعد بیان می کنیم:

روش های اجرای نما با کاشی به چند صورت می باشد؟

برایاجرای نمای کاشی ساختمان مجری نما با توجه به نوع کاشینما از دو سه روش متفاوت استفاده می می کند که دو روش آن به روش خشک و روش دیگر به روش ملات دار معروف می باشد.در قسمت زیر به بیان کامل نحوه اجرای نمای کاشی ساختمان می پردازیم:

اجرای نمای کاشی ساختمان با ملات :

اجرای نمای کاشی ساختمان با ملات با استفاده از ملات قدیمی ترین روش است. برای نصب با این روش باید کاشی قابلیت جذب آب را داشته باشد تا شما بتوانید از ملات های قدیمی مانند دوغاب سیمان استفاده نمایید. به طور کل استفاده از این روش برای ساختمان های مرتفع دردسر ساز است و مشکلاتی را به وجود خواهد آورد علاوه بر آنکه کاشی ها از مقاومت کمتری برخوردارند. در روش سنتی که یک روش وقت گیر است بایستی دقت کرد تا اتصال بین ملات و کاشی محکم باشد در غیر این صورت با وارد شدن ضربه کوچکی به ساختمان و یا شوک حرارتی، کاشی از نما جدا می شود.

اجرای نمای کاشی با چسب :

یکی از شیوه های مرسوم جدید برای نصب کاشی نما استفاده از چسب کاشی یا سرامیک است که امروزه جای دوغاب را برای نصابان و مجریان نما ساختمان پر کرده است. به علت مقاومت بالا و مزایای بسیاری همچون خاصیت ضد آببودنش بسیار مورد توجه قرار گرفته است. در این روش با استفاده از ملات چسب  کاشی را می چسبانند. این نوع چسب برای چسباندن  کاشی و سرامیک ها و پرسلان هایی که در برابر کاملا نفوذناپذیر هستند مناسب می باشند.

اصول کاشی کاری نمای بیرونی ساختمان

اصول کاشی کاری نمای بیرونی ساختمان

اجرای نمای کاشی به روش خشک :

جدیدترین روش اجرای نمای کاشی به روش خشک است که در آن برای نصب کاشی نمای ساختمان ،ملات وجود ندارد و از پیچ و قلاب یا در اصطلاح رولپلاگ برای نصب کاشی استفاده می شود. در این روش یا ابتدا گیره های آهنی بر روی ساختمان نصب می شود و بعد کاشی بر روی نما، به گیره ها متصل می شود یا با استفاده از درل سوراخ هایی در دیوار و کاشی ایجاد می کنند و آن را به ساختمان پیچ می کنند. در این روش کاشی ها با فاصله بسیار کمی از یکدیگر ( چند میلیمتر) نصب می شوند تا در صورت انقباض و انبساط از شکسته شدن آن ها جلوگیری شود. در پشت کاشی ها نیز توری فلزی و یا پلاستیکی قرار داده می شود تا از در صورت جدا شدن آن ها از ساختمان، از سقوط و شکسته شدنشان جلوگیری شود.

اصول کاشی کاری نمای بیرونی ساختمان

  • به مجری نما های ساختمان توصیه می شود در هنگام اجرا و پیاده سازی  اجرای نمای ساختمان سرامیک و کاشی از روش خشک استفاده کنید، روش خشک نسبت به روش ملات دار بسیار بهتر است و مزایای بیشتری هم دارد. زیرا زمان زیادی نیاز ندارد و نصب سرامیک و کاشی راحت و آسان انجام می شود بدون اینکه نخاله ای از آن باقی بماند.
  • بر روی سطوحی که با گچ یا آجر و یا کاشی که قبلا پوشش داده شده می توان با چسب کاشی ها را چسباند .
  • بنا یا کاشی کار می بایستی بتواند از عهده این کار به خوبی برآید و مهارت های لازم با این نوع چسب ها را قبلا کسب کرده باشد . به دلیل اینکه این چسب ها به علت داشتن خصوصیات و کیفیت خوب در صنعت ساختمان کاربردهای وسیعی دارند .
  • رعایت اصول ایمنی و حفاظت به دلیل دارا بودن مواد شیمیایی در ترکیب این چسب ها که ماده اصلی آنها از پلیمرها یا سیمان الزامی است . این چسب ها در برابر رطوبت مقاوم بوده و از آن در کاشیکاری ، حمام ها و دستشویی و آشپزخانه و سرویس های بهداشتی استفاده می شود زیرا در این مکان ها نسبت به سایر قسمت های ساختمان درصد رطوبت تا ۷۰ درصد بیشتر است .
  • رعایت اصول ایمنی موقع نصب که در موقع خودگیری چسب از خود آمونیاک آزاد می نماید ، نیز الزامی است . در بعضی از چسب ها که به صورت بتونه استفاده می شود که این چسب ها نیز از چندین نوع مواد شیمیایی بخصوص ترکیب شده اند ، بنابراین در نصب کاشی ها با انواع چسب ها بایستی اصول ایمنی و حفاظتی رعایت شود .

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.