فهرست کامل مصالح ساختمانی نما

مهارت های مورد نیاز پیمانکار نما
مهارت های مورد نیاز پیمانکار نما
بهمن ۲۵, ۱۳۹۹
اجرای نما در تبریز
اجرای نما در تبریز
اسفند ۳, ۱۳۹۹
فهرست کامل مصالح ساختمانی نما

فهرست کامل مصالح ساختمانی نما

فهرست کامل مصالح ساختمانی نما:برای ساخت یک بنا مصالح مختلفی به کار می روند که به صورت طبیعی یا مصنوعی و خام یا ترکیبی بوده و هر کدام دارای ویژگی های منحصر بفرد می باشند.آشنایی با این مصالح به منظور ترسیم نقشه های ساختمانی و اجرای آن ها ضروری است، از این رو فعالان حوزه ساخت و ساز باید به خوبی با مواد و مصالح ساختمانی آشنا باشند تا سازه ای مقاوم و با دوام احداث نمایند. رایج ترین مصالحی که از گذشته تا امروز مورد استفاده قرار گرفته اند و همچنان جایگاه خود را در صنعت معماری و ساختمان سازی حفظ نموده اند چوب، سیمان، فلز، آجر و بتن می باشند.این متریال ها به دلیل مقاومت بسیار بالا و هزینه مقرون بصرفه در پروژه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. در دنیای مدرن امروز مصالح ساختمانی نوین توسط صنعتگران تولید و به بازار عرضه می شوند که در مقایسه با مصالح قدیمی قابلیت ها و مزایای بی شماری دارند.هر یک از این مصالح با توجه به مقاومت و کارایی خود در قسمت های مختلف ساختمان به کار می روند.در این مقاله به بررسی فهرست کامل مصالح ساختمانی نما خواهیم پرداخت تا انتهای این مقاله همراه ما باشید:

مصالح ساختمانی چیست؟

مصالح ساختمانی، را در واقع می توان این گونه تعریف نمود ، موادی که برای ساخت یک بنا با کیفیت مورد استفاده قرار می گیرد.( مانند ماسه، سیمان، رس، سنگ و … ). تولید مصالح در خیلی از کشورها به عنوان یک صنعت درآمد زا در آمده است که بسیار پرکاربرد است. علاوه بر این موارد گفته شده این صنعت ، تشکیل مشاغل دیگری را همانند لوله کشی، سقف سازی، عایق کاری و … را به دنبال داشته است.

فهرست کامل مصالح ساختمانی نما

فهرست کامل مصالح ساختمانی نما

فهرست کامل مصالح ساختمانی نما

جالب است بدانید که ایرانیان دارای سابقه طولانی و دیرینه در اجرای نما برای ساختمان ها هستند. و در طول تاریخ از گچبری و آهک بری برای اجرای نما استفاده می کرده اند.نمای ساختمان در تعریف و شکل دهی شهر نقش بسیار مهمی ایفا می کند، بنابراین مجری نما یا پیمانکار نما باید در نمای ساختمان ها به مساله هماهنگی نمای شهری توجه بسیاری داشت، زیرا اگر نمای هر ساختمان را بی‎توجه به بافت شهر و بدون در نظر گرفتن ساختمان های همجوار طراحی کنید، ناهماهنگی غیر قابل جبرانی را در سطح شهر رواج می دهید و با این عمل، بی هویتی و تضاد شهری ناخواسته زیاد می   شود.دانستن اینکه در نظر گرفتن نما برای ساختمان ها چه هدفی را دنبال میکند، و چه عواملی در نوع و شیوه اجرایی این قبیل نماها موثرند، برای مجری نما لازم و ضروری است. هر نوع نمایی ، با هر نوع مصالح ساختمانی و با هر هزینه ای که ساخته شود، باید به طور کاملا صحیح و اصولی نگهداری شوند و در صورت آسیب دیدگی نما، برای اجتناب از صدمات جدی تر و در نهایت تخریب کلی نما و ساختمان و نیز به منظور حفظ و احیای جلوه ساختمان، باید قسمت های آسیب دیده کاملا بازسازی شود.به همین دلیل در این قسمت از مقاله به بیان فهرست کامل مصالح ساختمانی نما که شامل موارد زیر می باشد و می توانید با توجه به بودجه خود و سلیقه شخصیتان این متریال و مصالح را برای اجرای نما خود استفاده کنید :

نمای کامپوزیتی آلومینیومی

کامپوزیت‌ها یک کلاس منحصر به فرد از مواد هستند که از ترکیب دو یا چند ماده جداگانه تشکیل شده‌اند که ماده حاصل نسبت به هر کدام از اجزاء تشکیل‌دهنده،استحکام و دوام بیشتری دارد. امروزه از کامپوزیت‌ها برای نمای بیرونی ساختمان استفاده می‌شود. ورق‌های کامپوزیت متشکل از دو لایه آلومینیوم و یک هسته از جنس پلاستیک یا یک ماده معدنی پرکننده می‌باشند که در بین این دو لایه قرار می‌گیرد.

کامپوزیت پنل آلومینیوم طرح سنگ

ورق های آلومینیومی طرح سنگ به عنوان نمونه پیشرفته از ورق های کامپوزیت به بازار عرضه شده است . این ورق ها شامل طرحهای متنوع و گوناگونی از انواع سنگ است که بسیار در نمای ساختمان ها به کار می رود و در تولید آنها از ۳ لایه پوشش رنگی لمینیت شده بروی سطح آلومینیوم استفاده می شود .

فهرست کامل مصالح ساختمانی نما

فهرست کامل مصالح ساختمانی نما

کامپوزیت پنل آلومینیوم طرح چوب

این نوع ورق گونه دیگری از کامپوزیت است که همانند طرح فلز هم در داخل و هم در خارج کاربرد وسیعی دارد. رویه این ورق ها یک لایه طرح چوب لمینیت شده است.

بتن اکسپوز یا بتن نما

بتن یکی از پرکاربردترین مصالح در صنعت ساخت و ساز محسوب می شود. دسترسی آسان به مواد اولیه و قیمت مناسب آن از جمله ویژگی هایی است که این ماده را به ماده ای پر مصرف در بین پیمانکاران تبدیل نموده است. بتن از سیمان, آب و سنگدانه تشکیل می شود و به دلیل مقاومت و طول عمر بالا در تمام پروژه های عمرانی کاربرد دارد. امروزه با ارائه طرح های مختلف نماکاری داخلی و خارجی ساختمان, استفاده از نوعی بتن به نام بتن نما یا بتن اکسپوز رایج شده است. بتن نما به دلیل دارا بودن سطح صاف و صیقلی زیبایی بی نظیری به نما می بخشد و علاوه بر آن طول عمر و مقاومت آن بالا بوده و تغییرات جوی بر روی آن اثر نمی گذارد.

نمای بایرامیکس

بایرامیکس یک سیستم پوشاننده تزیینی است که برای نماهای داخلی و خارجی استفاده می‌شود. این محصول می‌تواند بر روی دیوارهای رنگ شده، سنگ،سیمان، چوب، مقوای نازک، پلاستیک، فلز و شیشه به کار رود. بایرامیکس که امروزه به عنوان نمای تزئینی داخل و خارج ساختمان به کار می‌رود، برای اولین بار در سال۱۹۹۳ میلادی توسط یک گروه در ترکیه تولید و به دنیا عرضه شد. بایرامیکس به صورت ملات بوده و متشکل از مخلوط دانه‌های سنگ با تنوع رنگ فراوان و دانه‌بندی‌های متنوع، رزین‌های طبیعی و مصنوعی و سایر افزودنی‌ها است. بایرامیکس بعد از اجرا و خشک شدن، نمای سنگ تزئینی به خود می‌گیرد.

نمای آجر

یکی دیگر از انواع نماها، نماهای آجری هستند که شامل آجرهای رسی و آجرهای شیلی می‌شوند

فهرست کامل مصالح ساختمانی نما

فهرست کامل مصالح ساختمانی نما

نمای سنگ مصنوعی

سنگ های مصنوعی در پروژه‌های مهندسی عمران، ساختمان سازی، مصارف صنعتی و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرند.یکی از اولین سنگ های مصنوعی تحت عنوان Lithodipyra بین سالهای ۱۷۶۹ الی ۱۸۳۳ میلادی تولید گردید. پس از آن تولید سنگ های مصنوعی به روشهای مختلف ادامه پیدا کرد. امروزه از سنگ مصنوعی بیشتر در نماهای داخلی استفاده می شود.

نمای سنگ طبیعی

دو گروه از سنگ‌های طبیعی که در نمای ساختمان به کار می‌روند سنگ‌های آهکی و سنگ‌های آذرین هستند. سنگ نما باید ویژگی‌های خاصی داشته باشد تا بتواند در برابر عوامل جوی (آفتاب، باران، یخبندان و باد) و آلاینده ها دوام بیاورد. بنابر این سنگی که جهت نما استفاده می‌شود باید شرایط زیر را داشته باشد:
۱. متناسب با آب و هوای منطقه باشد: سنگ باید متناسب با شرایط اقلیمی انتخاب گردد مثلاادر مناطق سرد و مرطوب، سنگ باید دارای تخلخل بسیار کم باشد و گرنه ممکن است بر اثر یخبندان متلاشی شود یا در مکان‌هایی که امکان وزش طوفان شن وجود دارد، سنگ در معرض سایش بوده و باید مقاومت به سایش بالا داشته باشد.
۲. داشتن قابلیت صیقل خوردن و برش.
۳. داشتن مقاومت‌ کششی و خمشی نسبتا بالا.
۴. ترکیبات کانی شناسی سنگ باید در نظر گرفته شود: کانی های مضر (کانی های آهن) در برابر آب و هوا اکسیده شده و در نتیجه فرسودگی زودرس را به وجود می آورند. همچنین وجود ناخالصی به صورت مجتمع در یک نقطه و یا یک امتداد، نقطه ضعف بوده و می تواند باعث تخریب سنگ شود.
۵. داشتن چسبندگی خوب با ملات
۶. دارای جذب آب قابل قبول.
۷. داشتن رنگ ثابت در برابر بخارها، گازها و پرتو آفتاب

نمای سیمانی

ساخت نمای ساختمان با استفاده از سیمان باید با استفاده از بهترین متریال انجام شود تا کیفیت لازم را داشته باشد. در غیر این صورت نمی توان به زیبا بودن و جذاب بودن نمای سیمانی امیدوار بود. البته مشخص است که در درجه اول باید طراح نمای ساختمان حرفه ای باشد. گفتنی است که سیمان به عنوان یک متریال پر قدرت می تواند ایمنی ساختمان را بالاتر ببرد.

شاید برای افرادی که اطلاعات زیادی در مورد نمای ساختمان ندارند، نمای سیمانی نوعی نمای کارگاهی و بدون هیچگونه زیبایی محسوب شود. بسیاری از افراد حتی فکر نمای سیمانی را نمی کنند که در نمای ساختمان خود از آن بهره مند شوند. به همین علت به نظر می رسد سیمان نما در دید مردم آنقدر ها هم جذاب نیست.

تصور گفته شده متاسفانه در بین بسیاری از افراد رایج است. در حالی که نمای سیمانی به عنوان یکی از نماهای جذاب در دنیا شناخته می شود و طرفداران ویژه و خاص خود را دارد. این نوع نما قطعا تنوع رنگ خاصی ندارد اما در عوض دست مجری نما برای کار بسیار باز به نظر می رسد.
با کمی دقت در برخی از نماهای حرفه ای کار شده با استفاده از سیمان، می توان به این نتیجه رسید که این نوع نما، نمایی فوق حرفه ای محسوب می شود. برای اینکه از این نوع نما به بهترین نحو استفاده شود، نماکاری نمای سیمانی در درجه اول باید به یک فرد حرفه ای واگذار شود.

گفتنی است که سیمان به عنوان یک متریال پر قدرت می تواند ایمنی ساختمان را بالاتر ببرد. به همین علت است که نمای سیمانی عموما در برابر زلزله مقاوم تر است. همچنین نمای سیمانی آتش سوزی را در بین طبقات گسترش نداده و به همین منظور ایمنی بالایی در برابر آتش سوزی دارد.

فهرست کامل مصالح ساختمانی نما

فهرست کامل مصالح ساختمانی نما

نمای شیشه ای

استفاده از شیشه بعنوان یک مصالح جزء جدایی ناپذیر هر ساختمان محسوب می گردد. با ظهور شیشه های رفلکس استفاده از این نوع شیشه ها در نمای ساختمان های مرتفع و برج ها امروزه بسیار متداول گشته است. استفاده از نماهای شیشه ای علاوه بر زیبائی امکان استفاده از حداکثر روشنایی روز را فراهم می نماید. همچنین استفاده از شیشه های ۲ یا ۳ جداره یک لایه عایق صوتی و حرارتی بسیار مناسب را ایجاد میکند. استفاده متناسب با نوع کاربری شیشه نیز با توجه به شیشه های با قابلیت های خاص ( شیشه های گرم شونده الکتریکی، هوشمند و …) می تواند مزایا و معایب ویژه ای داشته باشد.

لیست قیمت مصالح ساختمانی

در صنعت ساخت و ساز از مصالح و مواد متفاوتی استفاده می شود که هر کدام دارای قیمت مشخصی هستند. قیمت مصالح ساختمانی بر اساس فاکتورهای بی شماری محاسبه می شود،مانند جنس مصالح ساختمانی نما و متراژ متریال خریداری شده می باشد.

مواد و مصالح ساختمانی جدید

در دنیای مدرن امروز که مدام در حال تغییر و تحول است شاهد ساخت مصالح ساختمانی و اجرای نما با استفاده از آخرین تکنولوژی های روز دنیا هستیم. مصالحی که هم اکنون در سراسر دنیا ساخته می شوند تابع علم و تکنولوژی هستند و از قابلیت ها و مزایایی برخوردارند که مصالح قدیمی فاقد آن می باشند. مصالح جدید همان مصالح قدیمی هستند که دستخوش تغییر و تحول شده اند. آنها نه تنها از نظر مواد تشکیل دهنده بلکه از نظر ظاهر و کاربرد نیز متفاوت گردیده اند. مصالحی که در گذشته مورد استفاده قرار می گرفتند ویژگی ها و مزایای محدودی داشتند و به مروز زمان کیفیت اولیه خود را از دست داده و با فرسوده شدن منجر به کاهش عمر بنا می شدند. اما امروزه در حوزه ساخت و ساز مصالح جدیدی به بازار عرضه می شوند که با تنوع بسیار بالای خود به نیاز مشتریان پاسخ می دهند.

دیدگاه ها بسته شده است