در اجرای نمای ساختمان سنگ مناسب تر است یا آجر ؟

بهترین سنگ برای اجرای نمای ساختمان
بهترین سنگ برای اجرای نمای ساختمان
شهریور ۲۲, ۱۳۹۹
اجرای نمای یو چنل
اجرای نمای یو چنل
شهریور ۲۵, ۱۳۹۹

در اجرای نمای ساختمان سنگ مناسب تر است یا آجر ؟ نمای ساختمان حاصل تجربه و افکار معماران می باشد که توسط متدهای متعدد روز دنیا و بر اساس متریال های مختلف توسط پیمانکار نما اجرا و پیاده سازی می شود . نمای ساختمان حاوی یک سطح صاف و یک دست نیست بلکه با عقب نشینی ها و پیش آمد ها، تراس و درب ها و پنجره ها با فضای داخلی ساختمان ارتباط مستقیمی برقرار می نماید . هنگام اجرای نمای ساختمان می بایست کلیاتی همچون تناسب بین درب ها و پنجره ها ، تراس ، سایبان ، سقف ، سازه های های عمودی و افقی و همچنین ترکیب رنگ ها به درستی رعایت شود تا نظم کامل برقرار گردد . در اجرای نمای ساختمان می بایست تمام قسمت های ساختمان با یکدیگر همخوانی داشته باشند و اگر از متریال های ترکیبی برای اجرای نمای ساختمان بهره می برید بهتر است تناسب را رعایت کنید . با توجه به تنوع متریال های موجود برا اجرای نما در این مقاله به بررسی اجرای نما با سنگ و اجرای نما با آجر می پردازیم و بیان می کنیم که در اجرای نمای ساختمان سنگ مناسب تر است یا آجر ؟ با ما همراه باشید.

اجرای نما ساختمان سنگی

سنگ از جمله مصالحی است که پیمانکار نما می تواند هم در نمای خارجی ساختمان و هم در نمای داخلی آن مورد استفاده قرار دهد . این متریال از دوام و زیبایی منحصر بفردی برخوردار است و به دلیل عدم نیاز به هزینه نگهداری جزء محبوب ترین مصالح ساختمانی برای پیمانکاران نما به شمار می آید. سنگ هایی که برای نمای بنا انتخاب می شوند از استحکام و قابلیت های بیشتری در مقایسه با سنگ های مخصوص دکوراسیون داخلی برخوردار هستند.

پایداری سنگ نما باید در برابر تغییرات آب و هوایی، بارش باران، آلودگی، فرسایش، سائیدگی، نور خورشید و …. بالا باشد تا عمر سازه را افزایش دهد. اجرای نمای ساختمان با استفاده از سنگ توسط پیمانکار نما باید بر اساس اصول و ضوابط و رعایت یکسری نکات صورت گیرد تا نمایی مقاوم و پایدار ایجاد شود.

سنگ ها به سه دسته سنگ آذرین، سنگ رسوبی و سنگ دگرگون تقسیم می شوند که هر کدام دارای انواع مختلف و قابلیت های مخصوص به خود هستند. سنگ های مخصوص نماکاری شامل سنگ گرانیت، تراورتن، کوارتزیت، مرمر، سنگ آهک و ماسه سنگ می باشند. انتخاب سنگ نما باید بر اساس یکسری معیار انجام شود.

در اجرای نمای ساختمان سنگ مناسب تر است یا آجر ؟

در اجرای نمای ساختمان سنگ مناسب تر است یا آجر ؟

اجرای نمای آجری

جالب است که نمای آجر نسوز چندین برابر سنگ زیبا تر ‌می‌باشد. و همچنین نمای آجری محاسن بسیار زیادی دارد که همیشه از سنگ بهتر‌‌ می‌باشد. از آن جا که هم زیباتر از سنگ‌‌ می‌باشد هم از نظر فنی و مهندسی نمای آجری بسیار مناسب تر از سنگ است .فقط بخاطر اینکه هنوز آگاهی عموم مردم از قیمت و کلاس آجر نسوز و سایر انواع اجر واجرنما پایین است. بعضی افراد علی رغم میل باطنی خود از نمای آجر نسوز یا آجر قزاقی یا اجر هلندی یا اجر رستیک یا حتی آجر شیل خودداری میکنند. و نمای ساختمان را سنگ‌‌ می‌کنند . البته این نوع طرز فکر خوشبختانه عمرش رو به پایان است و امروزه نماهای بسیار زیبا و چشم نواز با آجر نسوزنما یا اجر قزاقی یا اجر هلندی یا اجر رستیک و آجر شیل طراحی و اجرا‌‌ می‌شود . و حتی امروزه به نظر‌‌ می‌رسد برای جان دادن و جلوه دادن به سنگ باید آنرا با آجر نسوز نما یا آجر قزاقی یا آجر هلندی یا آجر شیل ترکیب کرد.

با این تفاسیر انتخاب نما برای اجرای نما یک کار سلیقه ای می باشد و پیمانکار نما نمی تواند به مالکان نمای خاصی را تحمیل کرد و پیمانکاران نما می توانند از مزایا و معایب متریال های موجود برای مالکان توضیح داده و طبق نظر شخصی و هزینه ایی که می خواهند انجام دهند بین نمای سنگ و آجر یکی را انتخاب کنند.پس نمی توان به طور قطع به یقین گفت که کدام متریال برای چه ساختمانی مناسب است بلکه باید تمام فاکتورهای مهم را در کنار یکدیگر قرار داد و به بهترین نتیجه رسید.

در اجرای نمای ساختمان سنگ مناسب تر است یا آجر ؟

بخشی مهم از طراحی نما انتخاب مناسب متریال هاست با توجه به خواست اکثریت کارفرماها و پیمانکار نما ساختمان و ایجاد محدودیت توسط شهرداری ها بخوصوص در شهرداری تهران متریال آجر و سنگ از انتخاب های رایج در طراحی و اجرای نمای ساختمان شده است.

در اجرای نمای ساختمان سنگ مناسب تر است یا آجر ؟

در اجرای نمای ساختمان سنگ مناسب تر است یا آجر ؟

اما چه سنگی برای نما مناسب است ؟ و چه آجری برای اجرای نما ساختمان بهتر است ؟

سنگ‌ نما برای ماندگاری در نما در برابر عوامل جوی مقاومت استانداردی باید داشته باشد همینطور مقاومت لازم در برابررطوبت، سرما و اشعه UV خورشید ،نمای سنگ تراورتن ، گرانیت، چینی و سنداستون از لحاظ فنی و استاندارد مصالح نما به ترتیب مناسبترین نوع سنگ های نما می باشند.نمای ساختمان ترکیب سنگ و آجرترکیب مناسبی است که طراحان حرفه ای نمای ساختمان طرح های خلاقانه نما را میتوانند باآنها خلق کنند.

نمای فقط آجری میتواند به صورت نمای آجری مدرن با گره چینی های جذاب و آجرکاری سنتی با آجر نسوز و آجر سنتی دستی اجرا شود و نمای آجری زیبا را خلق کند .

نمای سنگ هم میتواند به صورت تک متریالی درنمای سنگ ساختمان یک طبقه، نمای سنگی ساختمان مسکونی،نمای سنگ ساختمان دو طبقه به صورت نمای مدرن و نمای سنگی رومی و ترکیبی نمای سنگ و آجر طراحی نما و اجرای نما شود.

در اجرای نمای ساختمان سنگ مناسب تر است یا آجر ؟

در اجرای نمای ساختمان سنگ مناسب تر است یا آجر ؟

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.