اجرای نمای بتن اکسپوز مناسب چه ساختمان هایی است؟

اجرای نمای یو چنل
اجرای نمای یو چنل
شهریور ۲۵, ۱۳۹۹
اجرای نمای ساختمان یک طبقه
اجرای نمای ساختمان یک طبقه
شهریور ۲۹, ۱۳۹۹

اجرای نمای بتن اکسپوز مناسب چه ساختمان هایی است؟ مبحث نمای بیرونی ساختمان در صنعت معماری همواره یکی از اصلی ترین چالش‌ها برای مجری نما و پیمانکار نما در جهان بوده. معماران در این حوزه همیشه باید پارامترهای مختلف را در نظر بگیرند. از اقلیم آب و هوایی گرفته تا هزینه تمام شده و … بتن اکسپوز یکی از پرکاربردترین مصالح موجود در صنعت معماری می‌باشد. که در این مقاله تصمیم گرفته ایم تا بررسی کنیم اجرای نمای بتن اکسپوز مناسب چه ساختمان هایی است؟ با ما همراه باشید.

بتن اکسپوز چیست و در صنعت ساختمان سازی چه کاربردی دارد؟

بتن اکسپوز به پنل های بتنی گفته می شود که به صورت پیش ساخته برای استفاده در محل مورد نظر ساخته می شوند. این بتن ها به دلیل سطح صاف، یکدست و صیقلی خود در نماکاری و زیباسازی ساختمان کاربرد دارند و برای پیمانکار نما این امکان را فراهم می کند که به راحتی برنامه های مربوط به دکوراسیون داخلی نظیر رنگ آمیزی را بر روی آنها اجرا نماید.

اجرای نمای بتن اکسپوز

اجرای نمای بتن اکسپوز

اجرای نمای بتن اکسپوز مناسب چه ساختمان هایی است؟

نمای بتن اکسپوز در واقع نوعی از پنل های بتنی است که برای اجرای نما در ساختمان های مختلف به مناسب می باشد. بیشترین موارد استفاده از این نما، در ساختمان های عمومی، پارکینگ ها، ساختمان های اداری و آموزشی است.

استفاده از بتن اکسپوز برای نماسازی ساختمان باعث می شود نیازی به استفاده از مصالح دیگر برای پوشش کار نباشد و هزینه های نماکاری به صورت چشمگیر پایین بیاید. این نوع بتن در برخی از پروژه های بزرگ به عنوان اولین انتخاب برای نماکاری محسوب می شود و به دلیل پایین بودن هزینه های بتن اکسپوز نسبت به سایر مصالح ، پیمانکار نما ترجیح می دهند از آن استفاده نمایند. بتن های اکسپوز برای محوطه سازی پارک ها و باغ ها نیز کاربرد دارد.

اهمیت استفاده از بتن اکسپوز

همچنین بتن اکسپوز یا بتن نما برای نماکاری داخلی و خارجی ساختمان به کار می رود. این پنل های پیش ساخته را می توان در ابعاد مختلف تولید نمود و در تمام فصول سال مورد استفاده قرار داد. به دلیل عدم استفاده از سایر مصالح بر روی این نوع بتن ، زیبایی و کیفیت سطح آن اهمیت فوق العاده ای دارد به نحوی که وجود تخلخل و برآمدگی در سطح بتن از زیبایی ظاهری آن می کاهد.

 بتن اکسپوز برا اجرای نما چه ویژگی باید داشته باشد؟

پنل هایی که برای نمای خارجی ساختمان به کار می روند باید از مقاومت لازم در برابر شرایط متغیر آب و هوایی برخوردار باشد و مانع از ورود آب به لایه های زیرین سازه شود. اما در نمای داخلی زیبایی اهمیت بالاتری دارد زیرا سطح کار باید یکپارچه و بدون تخلخل بوده تا قابلیت رنگ آمیزی و انجام کارهای مربوط به دکوراسیون داخلی را داشته باشد.

اجرای نمای بتن اکسپوز

اجرای نمای بتن اکسپوز

مزایای استفاده از بتن اکسپوز در اجرای نما

  • بتن اکسپوز با استفاده از مواد اولیه تولید بتن معمولی ساخته می شود، بنابراین طول عمر بسیار بالایی دارد.
  • وزن بتن نما به دلیل شکل ظاهری و قالب گذاری خاص نسبت به سایر مصالحی که برای نمای داخلی و خارجی ساختمان استفاده می شوند وزن سبک تری دارد.
  • تغییرات متغیر آب و هوایی تاثیری بر بتن اکسپوز نمی گذارد، به همین دلیل با استفاده از این نوع بتن می توان در تمام فصول سال عملیات نماکاری انجام داد.
  • بتن اکسپوز این امکان را برای طراحان فراهم می کند که با توجه به اندازه هایی که در پروژه خود ثبت نموده اند،نسبت به قالب گذاری این بتن ها اقدام کنند.
  • زمان اتمام پروژه نماکاری با استفاده از بتن های پیش ساخته بسیار کوتاه است زیرا چیدمان آنها همانند بلوک های معمولی ست و در حداقل زمان ممکن صورت میگیرد.

چرا پیمانکاران نمای ساختمان از بتن اکسپوز استفاده می کنند؟

  • امکان ترکیب با دیگر مصالح گرم مانند چوب و شیشه به زیباترین شیوه ممکن
  • امکان ساخت و اجرای نمای بتن اکسپوز به صورت پیش ساخته و اجرا در محل
  • نیازی به اضافه کاری و تزیینات زیاد در نما نیست
  • پایین آمدن هزینه های نماکاری بخصوص در پروژه های بزرگ
  • امکان استفاده از متریال بتن در فضاهای داخلی مانند لابی ها و راهرو ها و یا باکس پله
  • امکان استفاده از پنل های بتن در اندازه های مختلف
  • مقاومت زیاد بتن در برابر شرایط جوی
  • امکان رنگ آمیزی نمای بتنی (البته تا حدود زیادی انجام این کار توصیه نمی شود، مگر اینکه از نظر طراحان داخلی و معمارها، دارای کار دارای ارزش های زیبایی شناختی باشد)
  • نمای بتن برای محوطه پارک ها و باغ ها نیز بسیار کاربردی و زیباست
  • سطح آن بدون تخلخل و حفره است، برای همین آب را جذب نمی کند و برای ساخت حوض های آب و استخر نیز می توان آن را به کار برد

در اجرای نما بتن اکسپوز به چه نکاتی باید توجه کرد؟

در هر پروژه ای که نمای بتن توسط پیمانکار نما اجرا می شود، می بایست تمام قالب های بتنی سالم و نو باشند و مجری نما باید دقت کافی در این زمینه داشته باشد. شاقول و تراز بودن قالب ها، از اهمیت زیادی برخوردار است.افراد تحت فرمان پیمانکار نما باید با استفاده از بولت و رامکا، تمام قالب ها  را به درستی مهار کنند. از روغن مناسب برای قالب بندی استفاده شود و طرح اختلاط بتن را به درستی رعایت شود. با ویبره کردن ملات بتن، تمام حفره های بتن را از آن خارج کنید تا سطح یکدست و زیبایی بوجود آید.

برای ساختمان های با نمای بتن شاید هر از گاهی نیاز به تعمیر وجود داشته باشد که آن را با رعایت یکسان ماندن رنگ و بافت می توان انجام داد.

اجرای نمای بتن اکسپوز

اجرای نمای بتن اکسپوز

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.