زیر سازی در اجرای نمای ساختمان

پیمانکار نما . اصول نورپردازی در اجرای نمای ساختمان
اصول نورپردازی در اجرای نمای ساختمان
مرداد ۲۱, ۱۳۹۹
پیمانکار نما .کدام نما مناسب ساختمان پزشکان است؟
کدام نما مناسب ساختمان پزشکان است؟
مرداد ۲۶, ۱۳۹۹

زیر سازی در اجرای نمای ساختمان : همانطور که می دانید نمای ساختمان مهم‌ترین قسمت یک ساختمان است. علاوه بر اینکه اجرای یک نمای بی‌کیفیت می‌تواند به ظاهر ساختمان خدشه وارد کند یا حتی با کوچک‌ترین لرزه، فشار و یا بارندگی تخریب شده و یا ریزش کند؛ می‌تواند رطوبت را به داخل ساختمان راه دهد و از این طریق نیز به آن صدمه وارد آورد. در واقع پیمانکار نما می داند یک ساختمان بدون زیرسازی و شاسی کشی نما نه تنها می‌تواند جان عابران پیاده را به خطر بیندازد، بلکه حتی هزینه و سرمایه مالکان ساختمان را نیز تلف خواهد کرد. به دلیل اهمین این موضوع تصمیم گرفتیم تا در این مقاله به موضوع زیر سازی در اجرای نمای ساختمان که توسط پیمانکار نما انجام می شود بپردازیم.

منظور زیر سازی در اجرای نمای ساختمان چیست؟

زیرسازی نما، بخشی از مرحله اجرایی نما می باشد که  توسط پیمانکار نما جهت ایجاد سطحی صاف در زیر نازک کاری نهایی مورد استفاده قرار می گیرد. این عملیات با توجه به نوع مصالح نازک کاری نما، متفاوت خواهد بود و نیز می توان با توجه به طرح معماری مورد نظر، برجستگی ها و فرورفتگی های نما را بوسیله شاسی کشی فولادی ایجاد نمود.

نحوه اجرای زیرسازی نما در ساختمان چگونه انجام می شود؟

یک پیمانکار نما باید بداند قبل از هر گونه اقدامی جهت زیر سازی نما، باید نوع مصالح مورد نیاز آن را با توجه به مصالح نازک کاری مورد نظر انتخاب نمود. به عنوان مثال نوع زیرسازی نماهای چوبی، نمای کامپوزیت و نماهای سنگیو سیمانیبا هم تفاوت دارند. بدین معنا که جهت زیرسازی نماهای چوبی نمیتوان از پروفیل نبشی استفاده نمود و نیازی به رابیتس نخواهد بود. در صورتی که بخش زیادی از شاسی کشی نماهای سنگی و سیمانی بوسیله پروفیل های نبشی و میلگرد با روکش های رابیتس اجرا می گردد.

پیمانکار نما . زیر سازی در اجرای نمای ساختمان

زیر سازی در اجرای نمای ساختمان

نکات اجرایی زیر سازی نما در ساختمان

برای یک زیر سازی نمای باکیفیت پیمانکار نما باید نکات زیر را انجام دهد و در انجام این موارد نیز دقت کافی را داشته باشد.

  • درصورت سیمانی بودن نما، پس از نصب توری های رابیتس روی آن را باید بوسیله یک لایه ملات خمیری سیمانی (سیمان و پودر سنگ) پوشاند تا میزان چسبندگی ملات نهایی با زیرسازی به میزان کافی افزایش یابد.
  • زیرسازی نماهای چوبی می تواند به دو شکل سیمانی و فولادی (فلزی) اجرا گردد. درصورت شاسی کشی فولادی، می توان از قوطی های ۴۰*۴۰ و یا ۴۰*۶۰ با فاصله ۵۰ سانتیمتر و عمود بر جهت نصب چوبهای نما استفاده نمود.
  • رصورت سنگی بودن نما بخصوص نماهای با سبک کلاسیک بدلیل وزن بالای نما، جوشکاری ها را باید به دقت کنترل نمود. زیرا در صورت عدم وجود استحکام کامل جوشکاریها، احتمال جدا شدن نما و خطرات جانی در اثر آن وجود خواهد داشت.
  • درصورت استفاده از نماهای کامپوزیت، پس از زیرسازی فولادی، قطعات آلومینیومی مورد نیاز نما، بوسیله پیچ و مهره و یا پیچ های سرمته به شاسی کشی فولادی متصل می گردد تا در نهایت، قطعات مورد نیاز نازک کاری نما به آنها متصل شود.
  • کنترل شاقولی و تراز بودن زیرسازی نما، از دیگر نکات اجرایی آن می باشد که در صورت عدم رعایت آن میتواند منجر به دوباره کاری و هزینه های فراوانی گردد.
  • پس از تکمیل جوشکاری های شاسی کشی، حتما قطعات فلزی بوسیله ضدزنگ پوشانده شود تا از پوسیدگی آن جلوگیری بعمل آید.
  • نوع اتصال زیرسازی به نما باید کاملا کنترل گردد و از محکم بودن آن اطمینان حاصل کرد.

روش اجرای زیر سازی در اجرای نمای ساختمان

 همانطور که در قسمت بالا گفتیم قبل از اجرای زیر سازی یک پیمانکار نما باید مصالح اجرای نما را انتخاب کند تا مطابق با آن بتوان اجرای زیر سازی باکیفیتی را برای اجرای نمای ساختمان انجام داد. پس از مشخص شدن نوع نما و مصالح آن، مهندسین طراح باید اقدام به تهیه نقشه های فاز۲ شاسی کشی نمایند که این مرحله باید با توجه به جزئیات اجرایی سازه و با برداشت دقیق از شرایط موجود صورت پذیرد که در انتهای مقاله به این موضوع پرداخته ایم و آن را بطور کامل توضیح داده ایم.

با نهایی شدن طرح اولیه شاسی کشی فولادی، مهندسین محاسب باید مقاطع مورد نیاز را با درنظر گرفتن وزن نما و مشخصات هندسی آن، طراحی و محاسبه نمایند. پروفیلهایی که جهت زیرسازی نما مورد استفاده قرار می گیرند، معمولا قوطی های ۴۰*۴۰ ، ۴۰*۶۰ ، ۴۰*۸۰ و در صورت نیاز پروفیل های ناودانی و تیرآهن خواهد بود.

در نقشه های فاز ۲ زیرسازی نما، تمامی مقاطع و مشخصات آنها، ضخامت و ابعاد پلیت ها، محل اتصال اصلی شاسی کشی به سازه اصلی، نوع و ابعاد جوش مورد نیاز آنها نیز مشخص خواهد شد.

با توجه به نقشه های اجرایی، اولین اقدامی که باید صورت پذیر، پیاده سازی تراز و میزان پیش آمدگی های زیرسازی بوسیله ریسمان کشی می باشد. این امر باید با دقت کافی صورت پذیرد. زیرا درصورت پیاده سازی اشتباه ترازها، شاسی کشی نیز درست اجرا نخواهد شد.

در مرحله بعد از ریسمان کشی، در صورت بتنی بودن سازه و عدم وجود پلیت در نمای سازه، باید پلیت های مورد نیاز را بوسیله بولتهای مخصوص روی بتن نما محکم نمود تا بتوان دستک های اولیه شاسی کشی را به آنها جوش داد. پیشنهاد می گردد، جهت سهولت نصب دستک ها ابتدا، شروع و پایان مسیرهای مستقیم جوشکاری دستک صورت پذیرد و با استفاده از ریسمان می توان در فواصل مشخص شده مابقی دستک ها را نیز نصب نمود.

با تکمیل شدن خط افقی و تراز مورد نیاز جهت شاسی کشی، پروفیل های افقی و عمودی را با توجه به نقشه اجرایی مورد نظر، نصب و جوشکاری می نمایند و پس از آن، در صورت نیاز به نصب توری رابیتس، زیرسازی آن (بطور معمول به کمک میلگرد) انجام شده و توری های رابیتس را توسط سیم های مفتولی گالوانیزه به آن شاسی کشی خواهند بست.

پیشنهاد می گردد، جهت نصب توری های رابیتس، آنها را بصورت دولایه و با قراردادن ستونهای هر لایه رابیتس بین یکدیگر، اقدام گردد تا از عبور دوغاب و یا ملات های سیمانی از رابیتس جلوگیری به عمل آید.

پیمانکار نما . زیر سازی در اجرای نمای ساختمان

زیر سازی در اجرای نمای ساختمان

اصول شاسی‌کشی نما در ساختمان

برای اجرای یک شاسی‌کشی (نبشی کشی) اصولی باید مراحل زیر را انجام داد:

۱٫ انتخاب نوع پروفیل

در انتخاب نوع پروفیل باید به نوع نمای ساختمان توجه شود. برای مثال یک ساختمان با نمای سنگ، زیرسازی مخصوص به خود را دارد که متفاوت از ساختمانی با نمای آجر است.

۲٫ تهیه نقشه

مرحله بعدی نبشی‌کشی نما، تهیه نقشه آن است. در این مرحله باید ابعاد پروفیل‌های مورد استفاده با توجه به طرح نمای ساختمان، برجستگی‌های مدنظر، محل جوش‌ها و اتصالات و نیاز به میلگرد مشخص شود.

برای مثال اگر یک نما منحنی خاصی داشت، باید قبل از عملیات، زیر سازی را با دقت بالا به صورت خمیده انجام داد و این خم‌کاری‌ها باید در نقشه لحاظ شوند. در نماهای دارای منحنی معمولاً از پروفیل‌های آهنی استفاده می‌شود. در این زیر سازی‌ها که دارای پیچیدگی‌های خاصی هستند دقت نقشه از اهمیت بالایی برخوردار است.

۳٫ اجرای نبشی‌کشی نمای ساختمان

در این مرحله باید طبق نقشه و به وسیله پروفیل مشخص شده، زیرسازی نما انجام شود.

جنس پروفیلی که در مرحله زیرسازی استفاده می‌شود به جنس نما و نوع طراحی نمای ساختمان بستگی دارد. با این حال مهم‌ترین پروفیلی که برای شاسی‌کشی استفاده می‌شود پروفیل نبشی است و به همین دلیل به این روش، نبشی‌کشی نیز گفته می‌شود.

در زیر سازی نما به وسیله ریسمان‌کشی، نمای ساختمان بر اساس نقشه و طرح مورد نظر تراز می‌شود. پروفیل نبشی به بنا متصل می‌شود و نهایتاً یک بستر صاف برای نازک‌کاری فراهم می‌کند.

زیر سازی در اجرای نمای ساختمان . پیمانکار نما

زیر سازی در اجرای نمای ساختمان

۴٫ سایر نکات مهم

آن‌چه تا اینجا گفته شد، تنها اصول مهم این روش کارآمد در ساخت نمای ساختمان بود. البته که خرده‌کاری‌ها و ریزه‌کاری‌های زیادی در نبشی‌کشی نمای ساختمان باید رعایت شود که از جمله آن‌ها می‌توان به استفاده از ضدزنگ در پروفیل‌های آهنی، استفاده از آلیاژهای مقاوم در برابر خوردگی، توجه به استحکام اتصالات، تراز زیرسازی نما و… اشاره کرد.

کلام آخر

اکنون که با اهمیت شاسی‌کشی در نمای ساختمان و حتی اهمیت نبشی‌کشی در خود ساختمان آشنا شدید، حتماً متوجه اشکالات ساختمان کنونی منزل خود شده‌اید. آیا نمای ساختمان شما نیز از مشکلات ناشی از نبشی‌کشی غیراصولی رنج می‌برد؟

اگر شما پیمانکار نما ساختمان هستید، به شما توصیه می کنیم تا از اصول و قوانین برای یک نبشی‌کشی مطمئن استفاده کنید تا در اجرای نمای ساختمان خود دچار مشکل نشوید. امیدواریم با خواندن این مطلب سطح آگاهی و اطلاعات شما در جهت ارتقا شغلیتان افزایش یافته باشد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.