اصول نورپردازی در اجرای نمای ساختمان

دلایل استفاده از چوب پلاست در اجرای نمای ساختمان ها
دلایل استفاده از چوب پلاست در اجرای نمای ساختمان ها
مرداد ۲۰, ۱۳۹۹
پیمانکار نما . زیر سازی در اجرای نمای ساختمان
زیر سازی در اجرای نمای ساختمان
مرداد ۲۵, ۱۳۹۹

 اصول نورپردازی در اجرای نمای ساختمان : نمای ساختمان بعنوان معرف یک ساختمان می باشد و پیمانکار نما برای اجرای نما وظیفه سنگینی را برعهده دارد زیر نمای ساختمان حکم لباس برای یک انسان را دارد که اولین چیزی که به چشم بیننده می آید نمای یک ساختمان می باشد از همین رو دقت در اجرای نمای یک ساختما از اهمیت بسزایی برخوردار است و پیمانکاران نما باید سعی کنند با تلفیق متریال ها نمای چشم نوازی را برای یک ساختمان اجرا کنند. یکی از عوامل با اهمیت و بسیار تاثیرگذار در جلوه و زیبایی نمای ساختمان، نورپردازی است. نورپردازی نمای ساختمان، علاوه بر جذابیت و چشمگیر شدن، باعث تامین روشنایی ساختمان نیز می شود.به همین خاطر تصمیم گرفته ایم تا اصول نورپردازی در اجرای نمای ساختمان را برای شما بیان کنیم با ما همراه باشید.

اهمیت نورپردازی در اجرای نمای ساختمان

از آنجایی که نمای ساختمان با محیط اطراف در ارتباط است و اولین چیزی است که از یک ساختمان به چشم تماشاگران می آید، به همین علت، زیبایی آن بسیار مهم بوده و می بایست مورد توجه قرار بگیرد. نمای یک ساختمان، به همان مقدار که در طول روز باید دارای زیبایی و طراحی خاص باشد، مهم است که در طول شب نیز با استفاده از روش های نورپردازی نمای ساختمان، از جذابیت برخوردار گردد. نورپردازی نمای ساختمان، به اندازه ای موثر است که می تواند یک ساختمان را با نمای معمولی بسیار جذاب تر کند و در صورتی که نورپردازی بر اساس اصول صحیح انجام نشود، ممکن است زیبایی نما و جذابیت آن را از بین ببرد. با توجه به مطالب گفته شده به اهمیت نورپردازی در اجرای نمای ساختمان پی می بریم. حال می خواهیم بدانیم یک پیمانکار نما برای نورپردازی در نما باید چه اصولی را رعایت کند تا شیوه صحیح نورپردازی در اجرای نما را رعایت کرده و نمای ساختمان جلوه بصری زیبایی داشته باشد. تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

شیوه های نورپردازی در اجرای نمای ساختمان

یک پیمانکار نما بخوبی می داند نورپردازی نمای ساختمان اشکال مختلفی دارد. ممکن است کل نمای ساختمان نورپردازی شود یا عکس آن هدف پیمانکار نما از نورپردازی نمای ساختمان، برجسته کردن بخشی از نما نسبت به سایر بخش‌ها می باشد. در قدم اول پیمانکار نما به این نکته در اجرای نورپردازی ساختمان توجه می کند که کاربری ساختمان چیست؟ آیا یک ساختمان مسکونی می باشد یا یک مجتمع ادرای یا تجاری می باشد و با توجه به نوع کاربری آن تصمیم می گیرد از کدام شیوه اجرای نورپردازی دراجرای نمای ساختمان استفاده کند. شیوه های نورپردازی در اجرای نمای ساختمان به ۳ روش زیر می باشد:

پیمانکار نما . اصول نورپردازی در اجرای نمای ساختمان

اصول نورپردازی در اجرای نمای ساختمان

۱)روش نور پردازی خشن

یک پیمانکار نما از این نور پردازی برای نشان دادن بافت های کوچک و سطوح و عناصر معماری در نمای ساختمان ها به کار برده می شود در واقع با استفاده از این روش نمی توان سطح گسترده ای از بنا را نشان داد زیرا وسایل و ابزار های نور پردازی بر روی همان قسمت ها و سازه هایی که قرار است بیشتر مورد توجه و دید قرار بگیرند نصب می گردد .

۲)روش نور پردازی یکدست

این نور پردازی به طور کلی سطح گسترده و وسیعی از نمای ساختمان را به صورت یکدست و یکجا نشان می دهد و معمولا پیمانکارا نما ابزار های نور پردازی در این روش را در گوشه و یک نقطه ای در کنار ساختمان قرار داده می دهند.

۳)نورپردازی از داخل و خارج

پیمانکاران نما در این روش که بسیار هم ظاهر ساختمان را چشمگیر و جذاب می کند از پنجر ها و عناصری که بر روی نمای خارجی قرار گرفته اند کمک می گیرند .
مثلا به لبه های خطوط به کار رفته در نمای خارجی ساختمان با استفاده از فیبرهای نوری و همینطور لامپ های نئونی جلوه می بخشند تا طول و حجم ساختمان بیشتر به چشم بیاید.

 اصول نورپردازی در اجرای نمای ساختمان

نورپردازی ساختمان ها  توسط پیمانکار نما به شکل های متفاوتی انجام می گیرد . ممکن است به صورت کلی اجرا گردد و یا هدف قسمت مشخص و برجسته ای از نمای ساختمان باشد .

در زمان های گذشته پیمانکاران نما از نورپردازی فقط برای ساختمان ها و مکان های بزرگ تجاری و تفریحی و در کل بناهای معروف و شناخته شدهاستفاده می کردند. اما در حال حاضر استفاده از این فاکتور پیشرفته تر و گسترده تر شده و از آن می توان در ساختمان های بزرگ و با ارتفاع زیاد ، نورپردازی هتل ، محوطه ها ، تالار ها ، رستوران ها ، بانک ها ، مراکز خرید و آپارتمان های بزرگ و کوچک ، خانه های ویلایی و یا مسکونی و همینطور غیر مسکونی و … استفاده نمود .
درواقع به دلیل این که نمای ساختمان در شب تنها با به کار بردن و استفاده از نور پردازی قابل مشاهده است نور پردازی به مسئله مهمی تبدیل شده است و امروزه بسیار از ان استقبال می گردد .در صورتی نورپردازی در اجرای نما می تواند باعث زیبایی یک ساختمان شود که پیمانکار نما ساختمان  اصول نورپردازی در اجرای نمای ساختمان را بداند و رعایت کند. ما دراین قسمت از مقاله برخی از اصول مهم نورپردازی د اجرای نمای ساختمان را برای شما بیان کرده ایم که شامل موارد زیر می باشد:

پیمانکار نما .اصول نورپردازی در اجرای نمای ساختمان

اصول نورپردازی در اجرای نمای ساختمان

۱- رنگ و شدت نور :

درواقع اولین و مهم ترین اصل و نکته ای که یک پیمانکار نما باید در نور پردازی به آن دقت کند توجه به رنگ و شدت نورهایی است که قرار است در نمای خارجی ساختمان از آنها استفاده کند..

۲-پنهان بودن منبع نور :

برای این که نمای ساختمان دچار اشکال نشود و شکل بهم ریخته پیدا نکند پیمانکار نما حتما باید منبع های نور را از دید عموم پنهان کند تا به زیبایی و نظم نمای ساختمان کمک کند.

۳-برجسته کردن عناصر نما

برجسته کردن عناصر موجود در نما، یکی از اصلی‌ترین اهداف نورپردازی نما در ساختمان است که پیمانکاران نما انجام می دهند، به همین دلیل شناخت و ارزیابی عناصر مهم نما اهمیت ویژه‌ای دارد. باید توجه داشت که کدام جنبه معماری ساختمان مورد تایید است. در صورت وجود پیش آمدگی‌هایی مانند ایوان‌ها، ستون و قوس‌ها، نورپردازی نمای ساختمان ضرورت بیشتری خواهد داشت.

۴-هماهنگی نورها :

پیمانکاران نما بدانند که توجه به این نکته بسیار ضروری است ، نورهای به کار رفته باید با نوع مصالح و متریال به رفته در ساختمان همخوانی و هماهنگی داشته باشند.

۵-توجه به مصرف برق

از جمله اصلی ترین مباحثی که یک پیمانکار نما باید در حیطه نور پردازی نمای ساختمان مسکونی به آن توجه کند، موضوع مصرف برق است. بدیهی ست که تمامی سیستم های نور پردازی نمای ساختمان هزینه کلی انرژی الکتریکی مصرفی ساختمان را افزایش خواهند داد.به همین دلیل لازم است که پیمانکار نما اصولی ترین و مقرون به صرفه ترین روش را برای نورپردازی نمای ساختمان مسکونی یا اداری یا تجاری انتخاب نماید.

پیمانکار نما . اصول نورپردازی در اجرای نمای ساختمان

اصول نورپردازی در اجرای نمای ساختمان

نورپردازی صحیح ساختمان

امیدواریم با خواندن مطالب این مقاله بهترین شیوه نورپردازی را با اصولی ترین روش آن برای اجرای نمای ساختمان خود انتخاب کرده. در نظر داشته باشید که برای زیبایی ساختمان خود توس نورپردازی سعی کنید از تلفیق چند رنگ استفاده نکنید زیرا نمای ساختمان را از شکه کی اندازئ و بیشتر از رنگ های سفید و آبی استفاده کنید.نکته قابل ذکر دیگری که وجود دارد چگونگی استفاده صحیح و هدایت اصولی نور جهت نورپردازی نمای ساختمان است. زیرا اگر نور پردازی نمای ساختمان به شکل غیر حرفه ای پیاده سازی شود،

نتیجه عکس داشته و ظاهر ساختمان را نامناسب جلوه می دهد. از بهترین راهکارهای نور پردازی نمای ساختمان همراه با کاهش مصرف برق، نور پردازی قسمتی از نمای ساختمان مسکونی به جای همه بخش های نما با چراغ های سیستم روشنایی می باشد. درست است که با نورپردازی کل نما شاید نمای ساختمانتان در میان سایر ساختمان درخشش بیشتری داشته باشد .اما در مقابل متحمل پرداخت هزینه های بسیار زیادی می شوید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.