اجرای نمای ساختمان به سبک مینیمال

اجرای نمای سیمانی ساختمان مسکونی
اجرای نمای سیمانی ساختمان مسکونی
مهر ۲۷, ۱۳۹۹
اجرای نما با متد اروپایی
اجرای نما با متد اروپایی
آبان ۵, ۱۳۹۹

اجرای نمای ساختمان به سبک مینیمال :مجریان نما در اجرای نمای ساختمان به سبک مینیمال به عنوان یک سبک جدید در معماری، در تلاشند تا با استفاده از کاهش اشیاء و متریال ها، فقط نیاز های اساسی را در خود جای بدهند و به نوعی سبکی ساده شده از معماری مدرن آن را تبدیل کنند. در طراحی معماری مینیمالیسم، نه تنها نمای ساختمان بلکه طراحی داخلی آن نیز بسیار ساده و کمبود زیورآلات را میتوان به راحتی دریافت. تا اینجا برای شا نماهایی که در ایران بسیار مرسوم بود و مجری نما اکثرا به اجرای اینگونه نماها می پرداختند برای شما گفتیم اما در این مطلب قصد داریم تا درباره اجرای نمای ساختمان به سبک مینیمال برای شما مطالب مفیدی را بیان کنیم شاید شما هم به اجرای نما ساختمان به سبک مینیمال علاقه مند شدید و نمای ساختمان خود را به سبک مینیمال اجرا کردید. پس تا انتهای این مطلب جدید همراه ما باشید:

طرح مینیمال در اجرای نما ساختمان چیست؟

اجرای نمای ساختمان به سبک مینیمال یک سبک امروزی و نوگرایانه در معماری محسوب می شود. این سبک که با اصل ساده گرایی به طراحی بر مبنای گرایشی می پردازد که در آن ساختمان به خودی خود و بدون اضفه کردن تزیینات اضافی خودنمایی کرده و زیبایی خود را نیز مدیون همین سادگی است. مجری نما در اجرای این نما از هرگونه نماهای تشریفاتی و پر زرق و برقی که در نمای رومی استفاده می کرد پرهیز می کند و به ساده ترین شیوه با ساده ترین متریال ها به اجرای نمای مینیمال می پردازد. امروزه این سبک از اجرای نما طرفدارهای بسیار زیادی را پیدا کرده است.

اجرای نمای ساختمان به سبک مینیمال

اجرای نمای ساختمان به سبک مینیمال

اجرای نمای ساختمان به سبک مینیمال چه ویژگی هایی دارد؟

خطوط مستقیم

از مهم ترین ویژگی های اجرای نمای ساختمان به سبک مینیمال که مجری نما در اجرای پروژه خود باید رعایت کند می توان به نوع خطوطی اشاره کرد که در این سبک به کار می برند. خطوط طرح های مینیمالیستی در طراحی نما، خطوطی ساده و مستقیم، بدون فرم های عجیب و نامتعادل و بدون قوس و شکست های آنچنانی هستند. این خطوط در نهایت سادگی و در یک راستای مستقیم طراحی شده و به همین جهت ساختار بنا را نیز ساده شکل می دهند. همچنین تعداد خطوطی که مجری نما در نمای یک ساختمان مینیمال بکار می برد، بسیار کم است.

استفاده از شکل های ساده در اجرای نما

طراحی نمای مینیمال معمولا با استفاده از احجام بسیار ساده شکل می گیرد. احجام دارای شکل هندسی ساده و عموما راست گوشه مثل مکعب از جمله مواردی هستند که در طراحی ساختمان به این سبک مورد استفاده  مجری نما قرار می گیرند.  مجری نما در اجرای نما ساختمان به سبک مینیمالیستی از احجام معدودی استفاده می کند و گاهی کل بنا در دل یک حجم جای می گیرد که در راستای تحکیم همان حس ساده گرایی است. به بیان ساده تر می توانیم بگوییم استفاده زیاد از شکل های مختلف که در نماهای کلاسیک و رومی به چشم می خورد در این نما هیچ جایی ندارد و مجری نما با استفاده از ساده ترین شکل های هندسی به اجرای نما این سبک می پردازد و  استفاده از هرگونه تزیینات اضافی در نما مینیمال برای مجری نما ممنوع می باشد.

متریال یکسان

دیگر اصلی که در طراحی نمای مینیمال مورد توجه قرار دارد، استفاده از متریال های معدود است. معمولا مجری نما دراجرای نما یک ساختمان مینیمال تنها از یک یا دو متریال استفاده می کند که خود به قانون اول و آخر این سبک، یعنی سادگی بر می گردد. هر چه تعداد متریال های به کار رفته در نمای ساختمان کمتر باشد، طرح به مفهوم مینیمالیستی نزدیک تر خواهد شد. در صورتی ک مجری نما از دو متریال  استفاده می کند نیز بهتر است ترکیب این دو به نحوی صورت گیرد که سادگی ظاهر بنا حفظ شود.

اجرای نمای ساختمان به سبک مینیمال

اجرای نمای ساختمان به سبک مینیمال

رنگ سفید

رنگ هایی که معمولا در اجرای نمای ساختمان به سبک مینیمال  توسط مجری نما به کار برده می شوند، روشن و در بیشتر موارد سفید هستند. البته این یک قانون کلی نبوده و می توان از رنگ های دیگری نیز در طراحی به این سبک استفاده کرد، اما به طور کلی رنگ های خنثی و روشن کاربرد بیشتری در مینیمالیسم دارند. سادگی رنگ سفید و خصوصیات ذاتی آن باعث شده این رنگ به عنوان نماد مینیمالیسم شناخته شود و اکثر ساختمان هایی که به این سبک ساخته و پرداخته شده اند نیز دارای سنگ سفید هستند.

تزیینات کمرنگ

همان طور که در قسمت بالاتر نیز گفتیم، تزیینات در اجرای نمای مینیمال نقشی نداشته و یا آن قدر کمرنگ هستند که به چشم نمی آیند. در سبک مینیمالیسم وجود هر گونه عنصری که در عملکرد ساختمان نقشی نداشته باشد، غیر ضروری می باشد و منجر به حذف آن خواهد شد. البته این بدان معنی نیست که با داشتن یک بنا به سبک مینیمالیسم باید با هر گونه تزیینی خداحافظی کنید. در این سبک نیز  مجری بنا با هوش و ذکاوت خود به زیبایی بنا اهمیت می دهد و فرم تزیینات را به گونه ای در میاورد که در عین سادگی و یکدستی، زیبایی بصری نیز داشته باشد.

اصول اجرای نمای ساختمان به سبک مینیمال

  • سبک مینیمالیسم از هرگونه پیچیدگی در طراحی به دور است.
  • الگوهای پیچیده، استفاده از رنگ های با تنالیته رنگ جیغ، تزئینات سنگین بر روی نما و به طور کلی پیچیدگی، در تناقض با سبک طراحی مینیمال است.
  • همچنین در این سبک پنجره ها به دلیل سادگی اجزای دیگر، عریض در نظر گرفته می شود.
اجرای نمای ساختمان به سبک مینیمال

اجرای نمای ساختمان به سبک مینیمال

نکته مهم در اجرای نمای ساختمان به سبک مینیمال

هر کدام از سبک های اجرای نما در جایگاه خود زیباست و با توجه به جایگاه ساختمان و با مشورت مجری نما و پیمانکار نما می توانید از هرکدام استفاده نمائید. همچنین در نظر داشته باشید که می توانید نماهای رومی_مینیمال ، نمای مدرن_مینیمال و مدرن_رومی طراحی نمائید. اما بازهم ذکر می کنیم که همواره در سبک اجرای نما این موضوع را در نظر داشته باشید که زیبایی در سادگیست.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.