مزایا و معایب اجرای نما آجر نسوز

پیمانکار نمای ساختمان . اجرای نما در ساختمان های بلند
اجرای نما در ساختمان های بلند چگونه انجام می شود؟
مرداد ۷, ۱۳۹۹
وظایف پیمانکار نما چیست؟
وظایف پیمانکار نما چیست؟
مرداد ۹, ۱۳۹۹
مزایا و معایب اجرای نما آجر نسوز

مزایا و معایب اجرای نما آجر نسوز . پیمانکار نما

مزایا و معایب اجرای نما آجر نسوز : از گذشته تا به امروز وظیفه ای بر دوش نمای ساختمان ها قرار گرفت، وظیفه ی مقاومت و حفاظت بود. پیمانکار نما می‌بایست برای حفاظت از نماهای آجری در برابر عوامل مختلف جوی، اقلیمی و…، در انتخاب مصالح با کیفیت و مرغوب دقت قابل توجهی را خرج نمایند. ایجاد و ساخت سازه ها و ساختمان هایی با نمای آجری که در مقابل باد، باران، گرما و سرما همچنان مقاوم و استوار بمانند کار هرکسی نخواهد بود.

امروزه در سرتاسر جهان نیاز شهرها به نمای مقاوم و حرفه ای، حرف اول را میزند. پیمانکاران نما برای اجرای نمای ساختمان از مصالح جدیدی به عنوان آجر نسوز استفاده می کنند. امروزه با کاربرد آجرهای نسوز، کیفیت و دوام قابل توجهی را می توان از نمای آجری انتظار داشت. در این مقاله قصد داریم تا مزایا و معایب اجرای نما آجر نسوز را مورد بررسی قرار دهیم با ما همراه باشید.

اجرای نما با آجر نسوز

اجرای نما برای پیمانکار نما با استفاده از آجرهای نسوز دارای جذابیت ویژه ای می باشد، و امروزه مزایای زیاد آن باعث شده تا پیمانکار نما از این متریال در اجرای زیباترین نماهای ساختمانی بهره مند گردند.
آجرنسوز از خاک نسوز و خاک چینى (Kaolin)، که دارای ساختار ظریف و متراکمی در مقایسه با دیگر آجرها می باشد، تولید می شود. جالب است که بدانید در زمان اجرای نماهای ساختمانی با استفاده از آجر نسوز نما، به هنرنمایی و دقت بیشتری نیاز است، و همین امر سبب جذابیت و برتری نمای آجر نسوز شده است. پس چه بهتر که پیمانکار نما  از نصاب های کار آزموده، ماهر و مسلط به نحوه نصب و بندکشی آجر نسوز استفاده شود.

مزایا و معایب اجرای نما آجر نسوز . پیمانکار نما

مزایا و معایب اجرای نما آجر نسوز

آجر نسوز نما دارای تنوع بالایی در رنگ، سایز و طرح می باشد و بسیاری از طراحان خلاق، در زمان اجرای نماهای آجرنسوز، از آن ها به صورت تصادفی استفاده می کنند، که علاوه بر زیبایی و شکیل بودن در نماها، تفاوت در سبک، طرح و رنگ، در تک تک آجرهای نسوز به کار رفته را به نمایش می گذارند. آجرهای نسوز به دلیل مقاومت بالا، جذب آب مناسب و همچنین گیرایی بالا در تماس با ملات، از مزایای متفاوتی نسبت به دیگر مصالح در مراحل نصب و اجرا برخوردار می باشد.

مزایای اجرای نما آجر نسوز

مزایایی که در ادامه مطلب برای شما بازگو کرده ایم باعث افزایش روز افزون استفاده  پیمانکار نما از این متریال در طراحی ها و معماری شد تا جایی که در حال حاضر می‌توان این محصول را جایگزین مناسب و بجایی برای آجر های رُسی دانست. این موضوع علاوه بر اهمیت معماری و فرهنگی، باعث تنوع طراحی، زیبایی بیشتر و ایمنی بالاترسازه ها نیز شده است

  • شوره نزدن در حین نصب و پس از بهره برداری که دلیل این موضوع استفاده از مواد اولیه ی مرغوب تر و کنترل شده تر و دمای پخت بالاتر است.
  •  تنوع رنگ بالا که بر گرفته از تنوع مواد اولیه، امکان ترکیب کردن و فرموله کردن مواد اولیه، شرایط پخت کنترل شده و تکنولوژی ساخت بالاتر است.
  • استحکام بالاتر که به دلیل دمای پخت بالاتر و محیط کنترل شده تر است.
  • ثبات ابعادی و شکل هندسی مطلوب که بر گرفته از فرآیند ساخت پیشرفته تر و کنترل شده تر در این محصولات است.
  • تنوع شکل و ابعاد.

معایب اجرای نما آجر نسوز

عمده ترین معایب اجرای نما آجر نسوز برای پیمانکار نما  عبارتند از : پیچیدگی و از شکل افتادگی ، ترک خوردگی ، جوش شدن ، نیم پز شدن ، تیرگی رنگ ، پوکی ، آلوئک و شوره زدگی . در ادامه مطلب به توضیح هر یک از این معایب می پردازیم.

پیچیدگی در اجرای نما آجر نسوز

پیچیده گی و از شکل افتادگی اجر یعنی خارج شدن شکل ان از مکعب مستطیل به خاطر زیادی خاک رس در خاک آجر . برای جلوگیری از این عیب ، باید خاک اجر را ازمایش و در صورت لزوم ان را اصلاح کرد.

ترک خوردگی در آجر نسوز

برای ترک خوردگی اجر دلایل مختلفی وجود دارد که عمده ترین انها وجود ماسه درشت سلیسی یا سیلیکاتی در خاک اجر و زیادی خاک رس در ان است .

جوش شدن آجر نسوزا

جوش شدن آجر به دلیل وجود مواد گداز اور مانند اکسیدهای قلیایی در خاک است . عدم تناسب توزیع گرمای کوره در نقاط مختلف آن سبب جوش شدن برخی آجر‌ها و نیم پز شدن پاره‌ای دیگر‌‌ می‌گردد.

مزایا و معایب اجرای نما آجر نسوز . پیمانکار نما

مزایا و معایب اجرای نما آجر نسوز

سیاهی و تیرگی در رنگ آجر نسوز

وجود سولفور آهن (Fes2) یا پیریت ، سبب تیرگی رنگ و سیاهی آجر ها‌‌ می‌گردد.

پوکی بافت آجر نسوز

پوک شدن آجر به علت وجود مواد آلی و کربنات‌ها در خاک اجر ، زیادی اب در خشت و عدم تراکم کافی آن است .

آلوئک در آجر نسوز

وجود کربنات کلسیم یا سنگ آهک به صورت دانه درشت در خاک اجر سبب ایجاد آلوئک در آجر‌‌ می‌شود ، زیرا سنگ آهک پس از پختن به صورت اهک زنده در‌‌ می‌اید و به هنگام مواجه شدن با آب باران یا رطوبت ،‌‌ می‌شکفد و حجم ان از ۲۵/۱ تا ۵/۳ برابر افزایش‌‌ می‌یابد در نتیجه سبب ترکیدن آجر‌‌ می‌شود که به ان الوئک‌‌ می‌گویند . برای جلوگیری از بروز این عیب ، خاک اجر را باید سرند کرده و دانه های درشت ماسه را از ان خارج کرد. علاوه بر این ، آجر مورد استفاده در نما را باید قبل از مصرف در اب خیساند تا خوب اب بمکد و چنانکه آلوئک در ان وجود دارد بشکفد عیب ان ظاهر شود .

چرا پیمانکار نما برای اجرای نما آجری از آجر نسوز استفاده می کنند؟

به طور کلی می توان گفت برتری نماهای آجری برای همه واضح و روشن است. به جرأت می توان گفت در بین پیمانکار نما  برای اجرای نما آجری تولید و استفاده از آجر نیز به صورت چشمگیری توسعه یافت. به عنوان مثال: دیوار بزرگ چین از آجر ساخته شده است. نمونه های اولیه آجرکاری در رم، باز سازی پانتئون با یک گنبد آجری مثال زدنی است؛ حمام آدریان که ستون های تراکاتا برای استحکام سطوحی که حرارت زیادی می بینند، از آجر ساخته شده است. اروپای غربی نیز، امروزه آجر را به عنوان مصالح معماری بیش از هر منطقه دیگر در جهان مورد استفاده قرار داده است.

این موضوع برای مقابله با آتش سوزی های فاجعه بار که به طور مداوم اتفاق می افتد، انجام می شود. پس از آتش سوزی بزرگ سال ۱۶۶۶، لندن از یک شهر چوبی به شهری آجری تبدیل شد و از آجرنسوز به منظور حفاظت در برابر آتش سوزی استفاده می نمایند. آیا می دانید چه عواملی باعث شده تا پیمانکاران نما برای اجرای نما آجری از آجر نسوز استفاده کنند. در ذیل مطلب به پاسخ این پرسش بصورت مختصر پرداخته.

عوامل موثر در استفاده پیمانکاران نما از آجر نسوز چیست؟

  • مرغوب و با کیفیت
  • جذب آب مناسب
  • تولید در ابعاد کارشناسی شده برای هر نوع طراحی
  • قابلیت تولید در ابعاد مختلف (بر اساس سبک و سفارش مشتریان)
  • پر فروش و زیبا
  • رنگ های طبیعی و غیر قابل تغییر در برابر اشعه خورشید
  • استفاده از مواد اولیه طبیعی و مطلوب
  • مقاوم در برابر سایش، خراش و خط خوردگی
  • مقاومت در برابر اسید و باز
  • عایق بودن نسبت به سرما وگرما
  • مقاوم در برابر یخ زدگی و شرایط آب و هوایی
  • مقاوم در برابر آتش و عوامل طبیعی
  • زیبایی پایدار و با دوام
  • تولید شده در رنگ های متنوع
  • میزان جذب آب مناسب
  • سازگار با محیط زیست

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.