ضخامت دوغاب پشت سنگ نما

اجرای نمای رومی با سیمان
نحوه اجرای نمای رومی با سیمان
آذر ۲۹, ۱۳۹۹
سبک اجرای نما سال 2021
سبک اجرای نما سال ۲۰۲۱
دی ۱۰, ۱۳۹۹

ضخامت دوغاب پشت سنگ نما

ضخامت دوغاب پشت سنگ نما

ضخامت دوغاب پشت سنگ نما

ضخامت دوغاب پشت سنگ نما : ملاتی که براى نگهدارى سنگ بر روى ديوار، استفاده می شود  ملات ماسه و سيمان به صورت دوغاب است. نحوه ى تهيه ى دوغاب ماسه و سيمان بدين صورت است. كه ابتدا مقدارى آب را در داخل بشكه ى ساخت دوغاب (ملات) ريخته و سپس سيمان اضافه شده و با بيل به هم زده مىشود. بعد از آنكه سيمان و آب با يكديگر كاملا مخلوط شدند، ماسه شسته اضافه مىگردد. اين عمل آنقدر تكرار شده تا دوغاب  مورد نظر به دست آيد. حال در این مقاله می خوااهیم بررسی کنیم که مجری نما ضخامت دوغاب پشت سنگ نمایی که استفاده می کند باید به چه اندازه ای باشد . با همراه باشید تا به پاسخ این سوال برسید:

نصب سنگ نما

سنگ از مصالح مناسب و بادوام نماکاری برای مجری نما ساختمان به شمار می رود. به دلیل وجود منابع فراوان سنگ در ایران، استفاده از سنگ در نمای داخلی و خارجی ساختمان رونق بسیار دارد. اجرای نمای سنگی ویلا در کاربری های مسکونی و نمای سنگ ساختمان یک طبقه، دو طبقه و نمای سنگ ساختمان ویلایی مناسب است و با تنوع در بافت و رنگ و رج های منظم و نامنظم می توان به حالت های مختلفی در نمای سنگی دست یافت. نصب نمای سنگی به سه روش، تر (دوغاب یا ملات)، ترکیبی تر و خشک (دوغاب و اسکوپ) و خشک اجرا می شود.

اجرای نما سنگی ویلا ، مانند بسیاری از نماهای دیگر معمولا نیاز به شاسی کشی سطح کار دارد. ولی برخی نماهای سنگی که قطعات آن کوچک است و عموما سطح صیقلی ندارند نیازی به شاسی کشی نما ندارند و به طور مستقیم به سطح کار با دوغاب نصب می شود و اجرای نمای سنگی ویلا مطرح می شود. برای نصب سنگ نما مجری نما ابتدا به نوع سنگ بکاربرده شده در نما نگاه می کند و بعد روش اجرای آن را انتخاب می کند.

ضخامت دوغاب پشت سنگ نما

ضخامت دوغاب پشت سنگ نما

نحوه نصب سنگ نمای ساختمان

در این قسمت از مقاله قصد داریم توصیه های جدی در مورد اجرای سنگ نما به مجری نما، پیمانکار نما ، مهندسان ناظر، مالک و حتی مدیر آپارتمان بدهیم.

  • تک تک همه سنگ ها اسکوپ شوند مخصوصا سنگ گرانیت که دوغاب به خوبی به آنها نمیچسبد ولی سنگ هایی مثل مرمریت – تراورتن و چینی رگه های آهک داخل آن با ملات ماسه سیمان تشکیل ملات باتارد محکمی می دهد.
  • اگر سنگی ضخامت کم دارد و امکان شیار زدن و اسکوپ و لقمه زدن نیست حتما بعد از نصب پیچ رولپلاک شود.
  • ماسه دوغاب پشت سنگ باید دوبار شور باشد.
  • خاک پشت سنگ قبل از دوغاب ریزی باید شسته شود تا به دوغاب نچسبد.
  • در دمای کمتر از ۵ درجه دوغاب ریزی نشود چون دوغاب یخ میزند و ملات از پشتش جدا می‌شود.
  • قاب های دور پنجره و ابزاری های سنتوری – نیلوفری – قاشقی – سینه کفتری باید همه اسکوپ شوند و به طریقی از اسکلت سازه ساپورت گرفته شود.
  • اگر اسکلت بتنی است سوراخ کردن بتن و فرو کردن میلگرد و جوش دادن میلگرد به شاسی کشی ها بدون استفاده از چسب اپوکسی کافی نیست. یا اینکه بجای میلگرد از رول بولت استفاده کنند.
  • سنگ نما به همراه دوغاب – رابیتس – اسکوپ – پنجره و شیشه ها وزنی حدود ۳۰۰-۴۰۰ کیلوگرم در هر مترمربع به شاسی کشی ها وارد میکند.

ضخامت دوغاب پشت سنگ نما

ضخامت دوغاب پشت سنگ نما در نگهداشتن این سنک تحت تاثیر عوامل محیطی تاثیر بسزایی دارد. این ضخامت بر اساس نوع سنگ به کار رفته و وزن سنگ در نمای ساختمان متفاوت است

از نکات مهمی که در علت جدا شدن سنگ نما تاثیر دارد، استفاده از نخاله و مواد نامرغوب برای پر کردن فضای دوغاب پشت سنگ نما است. توجه به استفاده از ماسه شسته شده در دوغاب پشت سنگ بسیار مهم است. به هیچ عنوان از سیمان خشک روی دوغاب برای بالا بردن سرعت کار استفاده نشود.

ضخامت دوغاب پشت سنگ نما

ضخامت دوغاب پشت سنگ نما

روش مهار سنگ نما

پیچ و رولپلاک سنگ نما

بهترین و کارآمدترین روشی که برای بالا رفتن مقاومت سنگ نما و جلوگیری از ریزش آن می‌توان معرفی کرد پیچ و رولپلاک سنگ نما است. گزینه بعدی استفاده از چسب‌ها برای نگهداری نمای سنگ آنتیک و آجر است که درصد کمی را به خود اختصاص داده است.پس از یافتن علت جدا شدن سنگ نما ساختمان می‌توانید اقدامات لازم را برای انجام این روش پیشنهادی برای مهار سنگ نمای ساختمان لحاظ کنید.

انتخاب انواع سنگ‌های مناسب

با انتخاب انواع سنگ‌های مناسب برای نمای ساختمان مثل سنگ‌های آنتیک، سنگ‌های تراورتن، سنگ‌های رومی، استفاده از آجرنما و در نهایت سنگ‌های ابزارخورده و … می‌توانید اولین گام را در جلوگیری از ریزش سنگ نمای ساختمان بردارید. هر کدام از این سنگ‌ نما‌ها روش‌های مقاومت سازی مخصوص به خود را دارند که با به کار گیری افراد متخصص برای نصب آنها می‌توان این موارد را رعایت کرد.

مهار سنگ با چسباندن تکه های کوچک سنگ به پشت سنگ پلاک

این روش که بسیار آسان و کم هزینه میباشد در موارد نادری استفاده میشود ولی در صورت عدم دسترسی به سیم اسکوپ و یا چنگک با این روش میتوان گیرداری سنگ رابه نحو قابل قبولی بالا برد.در این روش با چسباندن چند تکه سنگ به پشت سنگ پلاک بوسیله چسب سنگ ، گیرداری بین سنگ پلاک ودوغاب به نحو خوبی ایجاد می گردد. تکه سنگ ها میتوانند در ابعاد حدودی ۴ سانتی متر وبه ضخامت خود سنگ پلاک باشد(میتوان از خرده های خود سنگ پلاک استفاده نمود).ولی در کل ضخامت تکه سنگ ها نباید مانع از شاقولی یا تراز کردن سنگ پلاک گردد.

ضخامت دوغاب پشت سنگ نما

ضخامت دوغاب پشت سنگ نما

اسکوپ سنگ نما

اسکوپ مهار سنگ بوسیله سیم گالوانیزه

قبل از اجرای سنگ شیاری در دو لبه سنگ (روبروی هم)با دستگاه فرز ایجاد می شود وسپس از سیم گالوانیزه به قطر معمولا ۱ میلیمتر به صورت ضربدری و محکم به از شیارهای مذکور رد کرده و دو انتهای آنرا به هم میبندند. وبرای اینکه هنگام دوغاب ریزی سیم به پشت سنگ نچسبد تکه سنگ کوچکی به ضخامت ۱ تا ۲ سانت زیر سیم قرار داده می شود این کار باعث میشئود که سیم دقیقا داخل دوغاب قرار بگیرد. باید توجه داشت که سیم مورد استفاده بایستی ضد زنگ باشد تا به مرور زمان از بین نرود.

مهار سنگ بوسیله چنگک اسکوپ

در این روش ابتدا با فرز شیار هایی با زاویه ۴۵ درجه در پشت سنگ ایجاد می شود و لبه اسکوپ درون آن قرار میگیرد و چنگک های اسکوپ بعد از دوغاب چسبندگی خوبی بین سنگ و دیوار ایجاد میکند. انواع مختلفی از اسکوپ وجود دارد که با توجه به جنس سنگ و وزن مخصوص سنگ نوع و تعداد آن مشخص می شود.

آموزش سنگ کاری نمای ساختمان با رابیتس

روش اجرای دیگری برای نمای سنگی با قطعات کوچک و سطح غیرصیقلی بدون نیاز به شاسی کشی وجود دارد که ابتدا سطح دیوار را با رابیتس می پوشانند، سپس ملات ماسه سیمان روی رابیتس پهن کرده و قطعات سنگ را با ملات ماسه سیمان به پشت کار نصب می کنند.

 

دیدگاه ها بسته شده است