روش های طراحی نما قبل از اجرا

سبک اجرای نما سال 2021
سبک اجرای نما سال ۲۰۲۱
دی ۱۰, ۱۳۹۹
نرم افزارهای مورد نیاز برای طراحی نما
نرم افزارهای مورد نیاز برای طراحی نما
دی ۲۰, ۱۳۹۹
روش های طراحی نما قبل از اجرا

روش های طراحی نما قبل از اجرا

روش های طراحی نما قبل از اجرا : طراحی نمای ساختمان اثر بسیار زیادی در ذهن افرادی که میبینند از کیفیت و ساخت هر پروژه ساختمانی می تواند داشته باشد. نمای ساختمان اصالت ،ریشه و هویت آن بنا می باشد که باید هم سو با بافت نمای ساختمان های مجاور نیز طراحی شودکه بافت شهری یک دست تلقی شود .زمانیکه به یک منطقه مسکونی وارد میشویم اولین چیزی که چشم بیننده را تحت تاثیر قرار می دهد مشاهده ساختمان های منطقه می باشد طراحی نمای آن ساختمان ها ست. نمای ساختمان ها جزء اصلی ساختمان بوده و نمود خارجی هر بنا هست که سازنده ی بدنه و تصویر ذهنی شهروندان از آن شهر،فرهنگ،اقلیم می باشد. به همبن علت طراحی نما از مهم ترین عوامل در صنعت ساختمان سازیبه حساب می آید. در این مقاله قصددرایم تا شما را با روش های طراحی نما قبل از اجرا آشنا کنیم. همراه ماباشید:

اهمیت طراحی نما قبل از اجرا

همانطور که می دانید نمی یک ساختمام یکی از مهم ترین بخش های یک ساختمان را تشکیل می دهد.به همین دلیل، طراحی نما نیز جزو مهم ترین مراحل طراحی یک ساختمان محسوب می شود. طراحی نما که در بسیاری از موارد بدون اختصاص توجه و دقت کافی به صورت یک روند روتین انجام می شود، می تواند در صورت نادیده گرفتن اصول مجری نما به بی هویتی ساختمان و بافت شهر منجر شود.و این مطلب به این معنا می باشد که کیفیت طراحی نمای یک بنا نه تنها در زیبایی آن بنا، که در سطح شهری نیز تاثیرگذار خواهد بود از همین رو اهمیت طراحی نما قبل از اجرا برای همگان مشخص می شود و مجری نما باید از طراحان نما با خلاقیت در کار خود استفاده کند تا اجرای نمای مناسبی برای کارفرما بتوانند انجام دهند.

روش های طراحی نما قبل از اجرا

روش های طراحی نما قبل از اجرا

روش های طراحی نما قبل از اجرا

طراحی نما قبل از اجرا دارای روش های مختلف و سبک های متفاوتی می باشد که طراحان با توجه به قرارگیری ساختما و موقعیت منطقه ای ساختمان و هزینه کارفرما و متریال مورد نظر و انتخابی آن اقدام به طراحی نما می کندو بعد از آن مجری نما با خرید متریال مناسب و بکارگیری افراد متخصص برای نصب متریال و اجرای نما طراحی شده پروژه را در دست می گیرد و با دقت به مسائل مهم اجرای نما نظارت می کند تا در پایان کار رضایت کارفرما را جلب کند. شاید جالب باشد که بدانید طراحی نما قبل از اجرا دارای روش هایی هست که شامل موارد زیر می باشد:

طراحی نمای مدرن

طراحی های متفاوت و مدرن برای نمای خارجی ساختمان ها در هزاره سوم امری عادی و تا حدودی ضروری برای طراح ها و معمارهای انواع ساختمان ها در سراسر دنیاست. در ایران نیز همواره طراحی های متفاوت و زیبای نمای خارجی ساختمان نقش بسیار پر رنگی در ساخت و ساز ساختمان های مسکونی و تجاری دارد. به این نکته نیز توجه نمایید که طراحی نمای بیرونی ایده آل و مناسب برای یک ساختمان نه تنها ارزش اقتصادی ساختمان را افزایش می دهد بلکه باعث افزایش انرژی های مثبت در ساختمان و محیط پیرامون ان نیز می گردد ضمن آنکه تاثیرات بسیار مثبتی بر روی ساکنین ساختمان خواهد گذاشت.این نوع نما دارای ویژگی های معماری مدرن بوده و اصول طراحی آنها از قوانین معماری مدرن تبعیت می کند.

طراحی نمای مینیمال

سبک ساده گرایی یا مینیمالیسم نوعی دیگر از طراحی نماست که موارد آن در ایران چندان نیست. در طراحی نمای مینیمال همانطور که از نامش نیز پیداست اصل در سادگی، نفی هرگونه تزئینات زاید، کاربرد ساده و صریح فرم ها و استفاده از تعداد محدودی از مصالح است.

در ایران تعداد کمی از این نوع نماها طراحی و ساخته شده است و انتظار می رود در آینده تعداد اینگونه نماها بیشتر شده و از تعداد نماهای با مصالح متعدد و فرم های شکسته کاسته شود.

روش های طراحی نما قبل از اجرا

روش های طراحی نما قبل از اجرا

طراحی نمای اسلامی

در طراحی این نما از عناصر معماری اسلامی استفاده میشود.این عناصر شامل موارد قوس ها، کاربندی و مقرنس، کتیبه ها، ستون ها وگره ها می باشد.
در طراحی نمای اسلامی تناسبات عناصر با کل نما از اهمیت ویژه ای برخوردار است. مصالح به کار رفته در این نماها معمولا کاشی و آجر و سنگ است .از این سبک بیشتر در اماکن مذهبی شامل مساجد،حسینیه ها ،مصلی ها و امام زاده ها استفاده میشود.

طراحی نمای سنگ

این نما از نماهای پر طرفدار در ایران است و نمای سنگ می‌تواند به‌خوبی در مقابل رطوبت، تغییر رنگ و گرد و غبار مقاومت داشته، رنگ و قیمت نمای سنگ تا بسیار متنوع بوده و به‌راحتی و آسان و البته سریع قابل اجرا هستند.

طراحی نمای آجری

اغلب عایق حرارتی و برودتی بوده، مقاوم در برابر تغییر رنگ نیز در برابر رطوبت مقاوم است، وزن کمی داشته و تنوع رنگی نماهای آجری نیز امروزه بسیار زیاد شده است و وزن کم و نصب نمای آجری از خصوصیات خوب نمای آجری است. یکی از معایبی که در انتخاب این نما وجود دارد و باید به آن توجه کنید آن است که در برخی آجر تا که بر روی ساختمان نصب می‌شوند به‌مرور دچار شوره زدگی شده که باید هر چند وقت یک بار به آن‌ها رسیدگی کنید.

طراحی نمای سیمانی

برای افرادی که بیشتر می‌خواهند صرفه جویی مالی انجام دهند، مناسب بوده و سرعت اجرای بالا، تهیه آسان نمای سیمانی و اینکه ریزشی ندارند و اغلب پوسته نمی‌دهند، از دیگر مزایای این نما است. از جمله معایب نمای سیمانی آن است که نمای سیمانی عایق حرارتی و برودتی بسیار ضعیفی دارد و ممکن است بعد از مدتی ترک برداشته و دوده و گرد و خاک جذب خواهد کرد. نمای سیمانی عایق رطوبت بوده، در برابر یخ زدگی مقاوم بوده، ضد حریق است و در کل با مقاومت و قیمتی که دارد کاملاً به‌صرفه برای ساختمان شما می‌باشد.

روش های طراحی نما قبل از اجرا

روش های طراحی نما قبل از اجرا

طراحی نمای شیشه‌ای

طراحی این نمای ساختمان نیز دارای معایب و مزایایی از جمله: کاهش بار مرده در ساختمان‌های بلند مرتبه، سرعت در اجرا، دید وسیع، جذب سریع گرد و خاک است و شیشه عایق حرارتی و برودتی نیست، مقاومت پایینی در برابر فشار دارد.

طراحی نما ترکیبی

در طراحی نما ترکیبی با توجه به رشد مسکن در این چند سال توقع خریداران از کارفرمایان بسیار زیاد شده است بنابراین در سبک های مختلف می توان بهترین ایده ها را استفاده کرد نمای ترکیبی یکی از پر طرفدارترین سبک های طراحی نما می باشد که با تلفیق کردن چند متریال همگون میتوان یک اثر متفاوت راخلق کرد.نمای ترکیبی از دو یا چند متریال مختلف همگون بکار گرفته میشود که مجری نما به کمک آناثری متفاوت را خلق میکند.

یکی از حسن های نمای ترکیبی این است که مخاطب زیلدی دارد و هزینه تمام شده پایین تری بهمراه دارد . برخی از متریال ها قابلیت اجرای هر طرحی را ندارند، پس میتوان آن را با متریال های دیگری جایگزین کرد و نمای زیباتری طراحی نمود.

نماهای تلفیقی عمدتا در دسته نماهای مدرن ساختمان می باشند.همچنین طبق ضوابط طراحی نما، توصیه شده است که از مصالح آجر، سنگ، سیمان و یا ترکیبی از آن ها در نمای ساختمان بکار گرفته شود.

سنگ و آجر و چوب از متداول ترین متریال ها در طراحی نما می باشند و به دلیل در دسترسی آسان و قیمت متنوع در نمای ساختمانی مورد استفاده قرار میگیرند. نمای ترکیبی سنگ و آجر به دلیل ترکیب رنگ های آجری با رنگ های یکدست و روشن سنگ یکی از محبوب ترین و پرطرفدارترین نماها در ایران میباشند.

نمای ساختمان یکی از مهم ترین و بصری ترین اجزای ساختمان بشمار می آید به همین دلیل طراحی آن و مصالح مورد استفاده در اجرایی کردن آن، بسیار حائز اهمیت میباشد.

استفاده از مصالح ترکیبی متضاد مانند نمای ترکیبی سنگ و چوب در نما سازی می تواند جذابیت خاص و منحصربفردی به نمای ساختمان ببخشد. یکی از این نما های چشم گیر و زیبا استفاده ترکیبی از سنگ و چوب در طراحی نما می باشد.

استفاده از نمای سنگی می تواند مقاومت نمای ساختمان بسیار زیاد کند. همچنین می تواند موجب بالا بردن کیفیت عایق صوتی و حرارتی نمای ساختمان نیز باشد. اما استفاده از چوب در نمای ساختمان با داشتن ظرافت بالا می تواند زیبایی نما را بسیار زیاد کند. اما قطعا مقاومت سنگ در برابر عوامل طبیعی و محیطی بسیار بیشتر از چوب میباشد.به همین دلیل نمای ترکیبی سنگ و چوب در نمای ساختمان می تواند ترکیبی از مقاومت و ظرافت در کنار یکدیگر باشد. برای استفاده از نمای ترکیبی سنگ و چوب در نمای ساختمان می توانید از سنگ برای پوشش کلی نما استفاده نمود و از چوب برای اطراف پنجره ها و ورودی ساختمان استفاده کرد. این ترکیب موجب جذابیت بالا در اجرای نمای ساختمان ها نیز می شود. گرمای چوب در کنار شکیل بودن سنگ می تواند نکاه هر بیننده ای را به سمت نمای ساختمان جذب کند.

روش های طراحی نما قبل از اجرا

روش های طراحی نما قبل از اجرا

آموزش طراحی نمای ساختمان

باید توجه داشت که معماری نما، تنها توجه به جنبه های زیبایی شناختی مانند نورپردازی و تناسبات نیست بلکه کانسپت های فنی نیز به نما شکل می دهند و بدون شناخت صحیح از سیستم های نما نمی توان برای ظاهر ساختمان ها خصوصا ساختمان های شهری و بلند مرتبه تصمیم گرفت و اگر معمار ساختمان به خوبی نتواند جزئیات ساختمانی مد نظر خود را طراحی کند و بر اجرای آن نظارت داشته باشد، ممکن است بر زیبایی و عملکرد نما تاثیر منفی بگذارد.

آموزش طراحی نمای ساختمان برای افرادی مناسب است که می خواهند طراحی نما را به صورت پایه ای یاد بگیرند، چون این آموزش به مباحثی مانند: سیستم های نمای ساختمان، نحوه شکل گیری آن ها و اصول ساخت و ساز آن ها می پردازد. این فرادرس به شما کمک می کند با شناخت بهتر سیستم های نما و اجزای آن ها، در پروژه های دانشگاهی خود عملکرد بهتری در انتخاب سیستم نما و طراحی آن داشته باشید و همچنین نمای ساختمان های شاخص معماران را بهتر درک کرده و تحلیل نمایید.

چگونگی طراحی نمای ساختمان

فضای شهری را مجموعه ای از ساختمان ها تشکیل داده اند و هر ساختمان جزئی از یک فضای شهری محسوب می شود و زیبایی نمای یک ساختمان می تواند روی جذابیت بیشتر فضای عمومی تاثیرگذار باشد. برای طراحی نما یک ساختمان می توانید از انواع نماهای کلاسیک و مدرن استفاده کنید که انتخاب هر یک از نماهای خارجی ساختمان سلیقه ای است.

انتخاب مصالح برای نمای ساختمان مسکونی یکی از مهم ترین اصول طراحی نما است که باید مورد توجه قرار بگیرد. شرط رسیدن به یک نمای ایده آل و زیبا این است که بدانید چه مصالحی را باید در کنار یکدیگر به کار ببرید تا نمای خارجی ساختمان شما خاص و شیک به نظر برسد.
به طور کلی در طراحی نمای یک ساختمان تنوع رنگ و تنوع بافت از اهمیت زیادی برخودار است و شما می توانید با انتخاب مصالح و مواد مناسب به نمای ساختمان شیک و مناسبی دست یابید.

نمای یک ساختمان بهتر است به صورتی طراحی شود که علی رغم خاص بودن با ساختمان های مجاورش نیز هماهنگی داشته باشد و خط و خطوطی از نماهای موجود در آن منطقه در طراحی نما به چشم بخورد. طراحی نما بدین صورت کار سختی نیست فقط کافی است که شما قبل از دیزاین نمای ساختمان فرهنگ و بافت منطقه را مورد بررسی قرار دهید سپس نتیجه بررسی ها را با خلاقیت و هنر معماری ترکیب کنید تا به نتیجه ای دلخواه و مطلوب برسید.

روش های طراحی نما قبل از اجرا

روش های طراحی نما قبل از اجرا

دیدگاه ها بسته شده است