نحوه اجرای نمای ساختمان در شهرهای بزرگ

اجرای نما با متد اروپایی
اجرای نما با متد اروپایی
آبان ۵, ۱۳۹۹
نکات مهم بندکشی نمای آجری ساختمان
نکات مهم بندکشی نمای آجری ساختمان
آبان ۱۷, ۱۳۹۹

نحوه اجرای نمای ساختمان در شهرهای بزرگ : با توجه به اینکه در شهرهای بزرگ ستخت و ساز بیشتری صورت می گیرد و مجریان نما پروژه های بیشتری را برای اجرای نما پیش رو دارند شاید جالب باشد که بدانید باید طیق قوانین و ضوابط تعیین شده این کار را انجام دهند. البته هستند افرادی که با گرفتن تاییدیه کار خود را انجام داده هر چند غیر قانونی ولی با این افراد برخوردهای قانونی می شود. با توجه به اینکه در شهرهای بزرگ امکانات و مصالح مناسب برای اجرای نما ساختمانها بیشتر می باشد در این مقاله تصمیم گرفته ایم تا درباره نحوه اجرای نمای ساختمان در شهرهای بزرگ به بیان مطالبی جالب بپردازیم. همراه ما باشید:

مجوزهای اجرای نمای ساختمان در شهرهای بزرگ

درباره اجرای ضوابط نمای ساختمان ها و سازه ها در کلان شهرها بزرگ نگرانی هایی است که می بایست به آن توجه جدی شود . یکی از مسولین ذی ربط تخلف در نمای ساختمان را خطایی بزرگ دانست و عنوان داشت تخلف در این زمینه می بایست جزو خطوط قرمز مدیریت شهری قرار گیرد . در اجرای ضوابط نمای ساختمان تضمینی وجود ندارد .در حال حاضر نگرانی این است که معاونت شهرسازی و معماری بررسی نقشه نمای ساختمان را به بعد از صدور پروانه موکول کرده که این مساله پایبندی به اجرای نما را کاهش می دهد .

نحوه اجرای نمای ساختمان در شهرهای بزرگ

نحوه اجرای نمای ساختمان در شهرهای بزرگ

فرایند صدور پروانه اجرای نما

شهروندانی که می خواهند پروانه بگیرند در فرآیند صدور پروانه باید نمای ساختمان ها را در کمیته ای که شامل معاون شهرسازی و معماری منطقه یا نماینده وی ، یک نفر ناظر از کمسیون شهرسازی و معماری ، کارشناس منطقه و دونفر از اساتید صاحب نظر دانشگاهی و یک نفر نماینده معاونت شهرسازی و معماری از مرکز در مناطق مورد بررسی قرار گیرد . با توجه به اینکه نمای ساختمان در جلوه بصری شهر تاثیر دارد باید از اصولی پیروی کرد که در ادامه به بیان این موارد پرداخته ایم:

  1. نمای رومی نمایی است که اخیرا بسیاری از مردم گرایش زیادی به احداث آن در ساختمان های خود دارنددر هيچ يك از سطوح خارجي بنا نمي‌توان پنجره يا هواگير مشرف به مالكيت مجاور احداث نمود مگر اينكه از حد مالكيت مجاور حداقل ۲ متر عقب‌نشيني صورت گرفته باشد در اين حالت پنجره‌ها بايستي در ارتفاع ۱٫۸۰ متر از كف مربوطه به صورت غير بازشو بوده و با استفاده از شيشه مات و يا مصالح مشابه بيرون آنها غيرقابل رويت گردد.
  2. الزام به رعايت و اجراي دستورالعمل نماسازي در پروانه ساختماني بايستي درج و قيد گردد صدور گواهي عدم خلاف، منوط به رعايت و اجرائي اين دستورالعمل است.
  3. مالك و مهندسين طراح معمار و مجری نما ، ملزم به ارائه طرح نماي ساختمان با جزئيات رنگ، جنس و نوع مصالح با جزئيات اجرايي لازم و براساس دستورالعمل قبل از صدور پروانه ساختمان به شهرداري منطقه و اخذ تائيدهاي لازم از شهرداري مي‌باشند و براي ضمانت اجرا مي‌بايستي قبل از صدور پروانه ساختمان، توسط شهرداري منطقه از مالك و مهندسين طراح و ناظر تعهد اخذ گردد.
  4. مهندسين ناظر معماري ملزم به نظارت بر اجراي نماي ساختمان براساس طرح نماي مصوب از زمان اجراي سقف اول مي‌باشند.
  5. معاون شهرسازي شهرداري منطقه ملزم به نظارت بر حسن اجراي دستورالعمل نماسازي براي كليه ساختمانهاي واقع در محدوده منطقه مي‌باشد. صدور گواهي عدم خلاف مشروط به تصويب طرح نماي ساختمان در شهرداري و صدور گواهي پايان كار منوط به اجراي نما براساس طرح مصوب بنا مي‌باشد.
  6. رعايت اصول معماري اصيل و بومي بعنوان اساس و پايه در طراحي و اجراي نماي ساختمانها الزامي است و استفاده از سبك‌ها و فرم‌هاي نامتعارف با معماري اصيل در نماي ساختمان در طراحي و احداث بنا ممنوع مي‌باشد.
  7. طراحی و اجرای نمای ساختمان‌ها بايستي به صورتي باشد كه با منظر شهري و مولفه‌هايي از آن جمله خيابان، محله، عناصر طبيعي و محيطي و هنجارهاي فرهنگي متناسب و هماهنگ باشد. ـ ساختمان ها مي‌تواند به نحوي طراحي شود كه شكل، مقياس، مصالح، رنگ و تناسبات حجم آن هماهنگ با محيط پيرامون باشد و از مصالح بوم آورد براي نماسازي استفاده گردد.
  8. استفاده از سنگ‌هاي طبيعي و مصنوعي با رعايت ضوابط و نكات ايمني و صرفاً با رنگ‌هاي مشخص تعريف شود.
  9. استفاده از نماهاي پرده‌اي (آلومينيوم شيشه‌اي كامپوزيت شيشه رفلكس و…) در نماهاي اصلي و جانبي ساختمان هاي عمومي و دولتي ممنوع مي‌باشد. ـ‌ استفاده از نماي كامپوزيت و آلومينيومي مشروط به رعايت مبحث چهارم مقررات ملي ساختمان ايران و بصورت محدود و حداكثر در حد ۱۰% سطح كل نماي ساختمان صرفاً براي ساختمان هاي مسكوني قابل قبول است هرچند كه اساساً اين نوع مصالح توصيه نمي‌شود.
  10. جنس نما در كليه سطوح نماي ساختما نها مي‌بايست قابل پاكسازي بوده و موجب آلودگي‌هاي زيست محيطي و بصري نشود.
  11. نماي بدنه شمالي ساختمان كه در مجاورت مالكيت غير است مي‌بايست از ارتفاع ۲٫۵ متر به بالا و الزاماً در محدوده مالكيت، نماسازي گردد.
  12. استفاده مناسب و اصولي از مصالح و تكنولوژي‌هاي نوين در طراحي و اجراي نماهاي ساختمان در صورتيكه همخوان و هماهنگ با اصول اين دستورالعمل باشد و موجب آلودگي‌هاي زيست محيطي و بصري نشود.
  13. به منظور خلاقيت طراحي و براي نماي ساختمانهاي شاخص و عمومي (در صورتيكه داراي طرح خاص باشد) طرح بصورت ويژه و با رعايت اصول دستورالعمل و با حضور طراح، بصورت موردي در معاونت شهرسازي و معماري شهرداري (كميته تخصصي نما و سيماي شهري) قابل بررسي خواهد بود.
  14. نماي ساختمان هاي بلند مرتبه تابع ضوابط و شرايط ويژه مي‌باشد و مي‌بايست به تائيد معاونت شهرسازي و معماري شهرداري شهرهای بزرگ (كميته تخصصي نما و سيماي شهري) برسد. اجراي بام سبز طبق ضوابط مربوطه و مشروط به تائيد معاونت شهرسازي و معماري (كميته تخصصي نما و سيماي شهري) مجاز بوده و توصيه مي‌ گردد.
نحوه اجرای نمای ساختمان در شهرهای بزرگ

نحوه اجرای نمای ساختمان در شهرهای بزرگ

نحوه اجرای نمای ساختمان در شهرهای بزرگ

اجرای نمای ساختمان در شهرهای بزرگ با در نظر گرفتن مواد و مصالح به سه شیوه قابل اجراست :

۱) اجرای نمای ساختمان با استفاده از ملات و سیمان :

از این روش در گذشته توسط پیمانکار نما بیشتر استفاده می شد ، بهره گیری از این روش سبب ایجاد هم ترازی ساختمان و در نتیجه مستحکم شدن آن می شود این روش اجرایی توسط استادکار انجام می پذیرد .

۲) اجرای نمای ساختمان با استفاده از چسب :

پیمانکار نما درسال های قبل برای تزیین نما با استفاده از متریال هایی همچون کاشی ، سرامیک ، آجرنما از ملات که ترکیبی از ماسه ، سیمان و آب بود ، استفاده می شد اما امروزه علاوه بر ریختن مقدار کمی دوغاب در پشت این متریال ها هنگام اجرا از چسب استفاده می شود . چسب می تواند حرکت ارتعاشی سرامیک ، کاشی یا آجر را به حداقل برساند . روش اجرای نما با استفاده از چسب به گونه ای است که در ابتدا قبل از جای دادن مصالح بر روی دیوار پشت آن را تمیز کرده و به صورت یکدست با چسب می پوشانند و پس از اتمام کار بین درزها توسط ملاتی از سیمان سفید پوشانده می شود که این کار سبب مستحکم شدن نما و عدم ریزش آن می گردد.

۳) اجرای نما با استفاده از متریال های آماده که به نوعی نمای خشک محسوب می شود :

این روش اجرایی از سوی پیمانکاران نما بسیار مورد توجه واقع شده است و با استفاده از ورق های کامپوزیت و یا چوب انجام می پذیرد که هر کدام تکنیک های پیاده سازی خاص خود را دارند از جمله مزایای نمای خشک می توان به موارد زیر اشاره نمود :

عایق صوتی و حرارتی

سرعت در اجرای نصب و پیاده سازی

سهولت نصب

به راحتی قابل تعویض یا تعمیر می باشند

هیچ گونه ضایعات اضافی با خود به همراه ندارند

نحوه اجرای نمای ساختمان در شهرهای بزرگ

نحوه اجرای نمای ساختمان در شهرهای بزرگ

مناسب ترین مصالح برای اجرای نما ساختمان در شهرهای بزرگ کدامند؟

انتخاب بهترین مصالح برای اجرای نما ساختمان  در شهرهای بزرگ از اهمیت بسیاری برخوردار می باشد و زمانی که پای انتخاب بهترین مصالح برای نمای ساختمان های مسکونی به میان می آید بایستی یک سری فاکتورهای مختلف را مورد بررسی قرار داد تا بتوان مناسب ترین و مدرن ترین مصالح را در اولویت انتخاب های خود قرار داد. امروزه با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی شاهد تولید و عرضه انواع مصالح و متریال های مختلف و لوکس برای نماهای ساختمان مسکونی می باشیم که از جمله انواع مختلف این موارد می توان به نمای شیشه ای، نمای سنگی، نمای ترکیبی، نمای کامپوزیت و … اشاره نمود.

هر یک از این گزینه ها با داشتن ویژگی ها و قابلیت های مختلف برای مجری نما و مالک از مزیت های بسیاری برخوردار بوده و افراد می توانند با توجه به شرایط و موقعیت قرارگیری ساختمان خود و نوع سبک مدنظر بهترین گزینه را انتخاب و اجرا کنند.با توجه به گفته یکی از مجریان نما، نما ساختمان سنگی یکی از پرطرفدارترین و بهترین انواع نماهایی می باشد که به دلیل تقاضای بسیار از محبوب ترین و پر اجرا ترین انواع نماهای ساختمان به شمار می رود در طراحی این نوع نماها از سنگ های گرانیت، مرمر و تراورتن بهره مند می شوند که از حمله پرکاربردترین و اصلی ترین انواع سنگ های استفاده شده در نماهای خارجی ساختمان ها به شمار می رود. که در این میان نماهای تراورتن به دلیل دسترسی راحت از ارزان قیمت ترین سنگ های استفاده شده در نماها محسوب می شود.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.