نکات اجرایی آجر نما

اصول نبشی کشی نما
اصول نبشی کشی نما
آذر ۱, ۱۳۹۹
اصول کاشی کاری نمای بیرونی ساختمان
اصول کاشی کاری نمای بیرونی ساختمان
آذر ۸, ۱۳۹۹

نکات اجرایی آجر نما : یکی از پرطرفدار ترین نماها اجرای نما با آجر می باشد که به گفته مجری نما افراد بسیاری علاقه مند به این سبک از نما می باشند. آجر یکی از مصالحی است که از گذشته در ساخت و سازها در ایرانی بسیار زیاد استفاده می شده است. با ورود فناوری‌های جدید آجرها با روش‌های مدرن تولید می شوند. هم اکنون انواع آجرنما که دارای دوام و رنگ‌های متنوعی هستند در قسمت‌های مختلف ساختمان از جمله شومینه، حمام و نمای ساختمان به کار می‌روند. استفاده از آجر به ویژه آجرهای نسوز در نمای ساختمان می تواند ایمنی ساختمان را در هنگام آتش سوزی افزایش دهد. همچنین این نما می تواند هزینه های کمتری را برای سازندگان بنا به همراه داشته باشد. نصب این نوع نما دارای نکاتی می باشد که باعث دوام و زیبایی آن می شود . در این مقاله می خواهیم به نکات اجرایی آجر نما بپردازیم. همراه ما باشید:

نکات اجرایی آجر نما در ساختمان های مسکونی و تجاری

  • استفاده شمشه بنایی و ریسمان برای شاقولی یکنواختی در طول سطح کار لازم می باشد .
  • استفاده از شمشه ملات برای ایجاد فضای یکنواخت در بین دو آجر ضروری می باشد
  • توجه به بندهای عمودی در هنگام اجرا با نصب تعدادی ریسمان قپانی در طول کار( عمودی ) لازمه دقت زیاد است.
  • در صورت وجود تغیر اندازه در طول آجرها ، از فواصل میانی بندها برای برطرف نمودن این موضوع کمک گرفته تا بند های عمودی به صورت منظم در یک امتداد قرار گیرند.
  • انتخاب ماسه با دانه بندی مناسب برای ملات بین آجرها به صورتی که مانع از تراز کردن آن نشود .
  • کنترول آجر کاری از لحاظ شاقولی ، تراز و مسطح بودن در هر متر از فضای کار شده ضروری می باشد.
  • تمیز نگه داشتن سطح آجر شده در هنگام بند کشی به اندازه حساسیت در چیدمان آجرها حائز اهمیت است.
  • مجری نما برای اتصال بهتر آجر به سطح زیرین باید سطح زیر را صاف و یکدست کند و هیچگونه هموار و یا ناهمواری روی آن باقی نماند.
  • برای اجرای نما آجر  مجری نما باید از آجرهای مخصوص به این کار استفاده کند. همچنین آجر باید بدون  ترک خوردگی، شوره زدگی و … باشد.
  • در اجرای نما آجری ساختمان باید از سیمان ضدسولفات استفاده شود تا از آسیب دیدگی و تخریب نما جلوگیری شود.
  • سطح آجرکاری ممکن است در طول عملیات بنایی با ملات سیمانی یاآهکی که ازملات تازه بیرون می ریزدلکه بردارد . درهر دو صورت لکه باید با کاردک و برس و بدون آلوده کردن سایر سطوح تمیز شود .
نکات اجرایی آجر نما

نکات اجرایی آجر نما

آجر خوب برای اجرای نما چه ویژگی هایی دارد؟

آجر خوب باید در برخورد با آجر دیگر صدای زنگ بدهد. صدای زنگ نشانه سلامت توپری، مقاومت و کمی میزان جذب آب آن است.

آجر خوب باید در آتش‌سوزی مقاومت کند و خمیری و آب نشود.

رنگ آجر خوب باید یکنواخت باشد و همچنین سطح آن بدون حفره باشد.

سختی آجر باید به اندازه‌ای باشد که با ناخن خط نیفتد

همچنین مجری نما باید دقت داشته باشد تمیز نگه داشتن سطح آجر شده در هنگام بند کشی به اندازه حساسیت در چیدمان آجرها دارای اهمیت است.

انواع روش‌های اجرای نمای آجری

اجرای نمای آجری با استفاده از ملات سیمان:

سنتی‌ترین روش‌ اجرای نمای آجری استفاده از ملات سیمان است. مزایای این روش عبارتند از:

۱- اتصال محکم نما با بدنه ساختمان است.

۲- نیاز به محاسبات مهندسی قبل از اجرا ندارد و اجرای مراحل آن توسط استادکاران انجام می‌شود.

۳- استفاده از سیمان، عیب‌های سطح دیوار را پوشش داده و نمای ساختمان را یکدست می کند.

معایب این روش به شرح زیر است:

۱- زمان اجرای این روش نسبت به روش‌های دیگر بیشتر است.

۲- وجود سیمان، دوغاب و ملاتی که به کار می‌رود ممکن است در صورت عدم دقت باعث کثیف شدن نمای ساختمان شود.

۳- همچنین این روش نخاله  و ضایعات ساختمانی زیادی ایجاد می‌کند.

نکات اجرایی آجر نما

نکات اجرایی آجر نما

اجرای نما آجری با استفاده از چسب

اولین مرحله انتخاب چسب مناسبی است که خصوصیات فنی آن با نمای آجری هماهنگ باشد. چسب مورد استفاده مانند یک ماده الاستیک عمل کرده و کلیه حرکات ارتعاشی که به زیرسازی و نما وارد می‌شود را دفع می‌کند. در مرحله بعد پلاستر سیمانی بر روی دیوار اجرا می‌شود تا هیچ نقطه‌ای از سطح نما بدون چسب باقی نماند. نکته بسیار حائز اهمیت در این روش، بندکشی آجرها است که از نفوذ آب به پشت‌نما جلوگیری کند. با نفوذ آب، ممکن است یخ‌زدگی اتفاق افتاده و نما از سطح جدا شود.

اجرای نما آجری به‌صورت نمای خشک

این روش در حال حاضر در اجرای بسیاری از نماها از جمله آجر کاربرد دارد. در اجرای نمای خشک از هیچ‌گونه ملاتی استفاده نمی‌شود بلکه نمای آجر با استفاده از تجهیزات و قطعات فلزی ازجمله ریل و پیچ بر روی ساختمان نصب می‌شود. سیستم نمای خشک دارای اجزایی از جمله: عایق حرارتی، چهارچوب نگهدارنده، فضای خالی تهویه و اتصالات است. این روش نسبت به روشهای سنتی دارای مزیت‌های زیر است:

۱- در این روش، ابتدا عایق حرارتی توسط چسب یا اتصالات به دیوار متصل می‌شود و سپس چهارچوب یا اسکلت بر روی آن قرار داده می‌شود تا آجرنما با فاصله بر روی آن نصب گردد. فضای خالی ایجادشده بین عایق و نما خود می‌تواند عایق حرارتی مناسب برای ساختمان باشد.

۲- سرعت نصب نما در این روش بالا است و نیازی به استادکار حرفه‌ای برای اجرای آن نیست.

۳- این روش ضایعات ساختمانی تولید نمی کند.

علت به وجود آمدن شوره بر روی آجر نما چیست؟

از آب دادن آجرها با آب های حاوی املاح و ناخالص پرهیز کنید زیرا املاح موجود در آب پس از خشک شدن آن بر روی سطح آجر باقی خواهد ماند و ایجاد شوره خواهد نمود. توجه داشته باشید که دیوار را با آب زلال و پیش از بند کشی در دو یا سه نوبت آب داده و پس از بند کشی از آب دادن دیوار پرهیز نمایید زیرا نمکهای موجود در ملات سیمان توسط آب شسته شده و به سطح آجر میرسد و ایجاد شوره مینماید. (لطفا برای صرفه جویی در مصرف آب دیوار آجرنما را با پس آبی که کارگران دستان خود را شسته اند و یا آبی که از استخر تخلیه میشود و یا هر آب آلوده ی دیگری خیس نکنید)

نکات اجرایی آجر نما

نکات اجرایی آجر نما

پیشگیری از پدید آمدن شوره روی آجرنما

پیش از کار به بنای نماکار خود درباره ی ریخته شدن ملات بر روی سطح نمای آجر هشدار دهید تا وی در صورت امکان از ریخته شدن ملات بر روی سطح کار جلوگیری نماید ولی با وجود همه ی شرایط کنترل شده باز هم امکان ریخته شدن ملات بر روی سطح وجود دارد در اینصورت توجه داشته باشید که ملات را هنگامی که خیس است پاک نفرمایید بویژه آنکه در پروژه ای مشاهده کردم که نماکار ملاتهای ریخته شده را با پارچه ای خیس پاک میکند و رد آب موجب میشد که وی گمان کند نه تنها ملات را پاک نموده بلکه موجب جلوه ی بیشتر کار نیز گشته ولی پس از خشک شدن کار همین رد آب به صورت شوره نمایان می شود و موجب دلزدگی میشود. لذا ملات ریخته شده را پس از خشک شدن به وسیله ی کاردک از روی نما تراشیده و محل آن را هرگز با آب نشورید بلکه توسط محلولی که از پخش هما تهیه میفرمایید اقدام به پاک کردن رد شوره های برجای مانده از ملات نمایید.

هرگز آجرنما را داخل کارتن خیس نکنید

از خیساندن و آب دادن آجرها در درون کارتن ها بشدت پرهیز نمایید. زیرا چسب هایی که جهت چسباندن کارتن ها بکار میروند علاوه بر چسبندگی شدید بر روی آجرها و ایجاد لکه سایر مواد بکار رفته در ساخت کارتن نیز موجب آلودگی شدید آجرها شده و زیبایی کار شما را زیر سوال خواهد برد در صورت بروز هر گونه خطایی که منجر به خرابکاری هایی از این دست شود لطفا این آجرها را در دورترین نقطه ی نما بکار ببرید و از کار کردن آنها در مقابل چشم پرهیز کنید!

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.