مراحل اجرای نمای چوبی ساختمان

اجرای نمای شیشه ای فریم لس
اجرای نمای شیشه ای فریم لس
مهر ۳, ۱۳۹۹
6 نمای خانه متفاوت شما کدام را انتخاب می کنید
۶ نمای خانه متفاوت شما کدام را انتخاب می کنید
مهر ۷, ۱۳۹۹

مراحل اجرای نمای چوبی ساختمان : استفاده از نمای چوب در ساختمان،علاوه بر ایجاد تفاوت در ظاهر،حس گرمی خاصی نیز به بیننده القا میکند.ساختمانی با نمای چوبی ازسردبودن سایر متریال های مصنوعی جلوگیری و منظره ای چشم نواز بوجود میاورد و بیانگر این مطلب است که حتی در فضاهای شهری و خشن نیز میتوان آرامش را از طبیعت بوسیله مواد طبیعی مانند چوب دریافت نمود، معماران و کارفرمایان خوش ذوق که به دنبال ایجاد تفاوت در نمای ساختمان و مایل به استفاده از نمای چوب هستند همیشه با این پرسش مواجه بوده اند که دوام نمای چوب چند سال بوده و چگونه از چوب در برابر عوامل طبیعی مثل باران،حشرات و تغییرات دمایی محافظت نمود ؟

اجرای نما ترمووود :

ترمووودآخرین فناوری اصلاح  و پایدارسازی چوب برای مقاومت در برابر رطوبت و آب میباشد . ترمووود یک راه حل ایده آل برای معماران و تمام کسانی است که علاقه مند به استفاده از چوب در نمای ساختمان و فضای باز هستند.

ترمووود (Thermowood) در حقیقت نام یک برند تجاری متعلق به انجمن بین المللی ترموودکشور فنلاند است.ترمووود روشی است که توسط شرکت های معتبر فنلاندی برای پایدار و مقاوم سازی چوب در فضای باز طی تحقیقات و آزمایشات بسیار بدست آمده است و انجمن بین المللی ترمووود فنلاند فقط چوب ترمووودشرکت هایی که عضو و تحت نظارت این انجمن هستند را تایید می نماید .

مراحل اجرای نمای چوبی ساختمان

مراحل اجرای نمای چوبی ساختمان

نمای چوبی ( کلدینگ) Cladding

نمای چوبی قسمت بیرونی یک ساختمان یا بنای چوبی است. نمای چوبی در واقع پوسته یا پوشش ساختمان است و علاوه بر جنبه‌ی زیبایی و چشم‌نوازی می‌تواند به عنوان محافظی در برابر عواملی نظیر سرما، گرما و رطوبت عمل کند و باعث تثبیت حرارت داخل شود.

استفاده از چوب برای نمای ساختمان سابقه‌ی دیرینه‌ای دارد و در بسیاری از فرهنگ‌ها استفاده از تایل‌های چوبی برای نمای بیرونی و سقف مرسوم بوده است. اگرچه به علت نیاز به نگه‌داری زیاد و دوام کم‌تر نماهای چوبی نسبت به گزینه‌های دیگر و وجود انواع فرآورده های صنعتی و مصالح جای‌گزین در بازار کاربرد نماهای چوبی در دوران جدید کاهش یافته است، از اهمیت ذاتی چوب به عنوان یکی از مصالح مطلوب در کاربردهای فنی و مهندسی چیزی کم نشده است. به طوری که هنوز هم چوب رقیبی جدی برای بسیاری از مواد اولیه با کاربردهای مشابه است و در مواردی نمی‌توان آن را جایگزین کرد. زیبایی نقوش، تنوع رنگ، گرمی و آرامشی که دیدن اشیاء و سازه های چوبی به انسان هدیه می کند و اصالت و حس قدمتی که نماهای چوبی ایجاد می‌کنند با سنگ، فلز، آجر و مصالح مشابه به دست نمی‌آید. هم‌چنین با روش‌های مهندسی و تیمار مناسب چوب می‌توان عمر و دوام چوب‌ها را افزایش داد و آن‌ها را در برابر پوسیدگی مقاوم‌تر ساخت.

چرا ترمووود برای نمای بیرونی ساختمان مناسب است؟

چوب‌های ترمووود به علت فرآیندی که در جریان تیمار شدن طی می‌کنند دارای ویژگی‌هایی می‌شوند که آن‌ها را به بهترین گزینه برای نمای چوبی بیرونی و داخلی مبدل می‌سازد.

  1. رطوبت‌پذیری پایین: در شرایط آب و هوایی مرطوب رطوبت‌پذیری ترمووود تا ۴۰ درصد پایین‌تر از چوب‌های معمولی است.
  2. ثبات ابعاد: با فرآیند ترمووود ثبات شکلی انواع چوب به شدت افزایش پیدا می‌کند.
  3. مقاومت در برابر قارچ و کپک
  4. مقاومت در برابر حملات حشرات
  5. زیبایی ظاهریی چوبی ترمووود، درهای چوبی ترمووود
  6. این ویژگی‌ها باعث می‌شود نمای چوبی ساخته شده از ترمووود علاوه بر زیبایی ظاهری و یک‌نواختی و خلوص دل‌پذیر رنگ به علت ثبات ابعاد و رطوبت پذیری پایین ماندگاری طولانی‌تری داشته باشند و شکل خود را حفظ کنند. هم‌چنین مقاومت بالا در برابر عوامل زیستی عمر این نماها را افزایش می‌دهد.
  7. هم‌چنین نماهای چوبی ترمووود خاصیت عایق دمایی دارند و تبادل حرارتی با محیط پیرامونی را کاهش می‌دهند که در حفظ اعتدال دمای محیط داخل مؤثر است. رنگ‌کاری سطوح نماهای چوبی ترمووود به علت تغییر شکل کم‌تر ترمووود و مقاومت بیش‌تر آن در برابر پوسیدگی و فرسایش محیطی دوام بیش‌تری دارد و فواصل رنگ‌کاری مجدد نماهای چوبی ترمووود نسبت به چوب‌های دیگر طولانی‌تر است.
مراحل اجرای نمای چوبی ساختمان

مراحل اجرای نمای چوبی ساختمان

نمای چوبی ساختمان و پروفیل های ترمووود

پروفیل های ترمووود نما دارای انواع مختلفی مثل چوب نوئل ، ون، کاج و ایروکو میباشد. از آن ها در نمای چوبی بیرونی ساختمان استفاده میشود. در انتخاب ترمو چوب باید از رنگ با کیفیت مناسب و ماندگاری بالا استفاده نمود. همچنین اجرای استاندارد با دقت ویژه بسیار مهم میباشد که این مزایا بیشتر از آن چیزی میباشد که در ظاهر ساختمان دیده شود.

مواردی که برای حفاظت چوب از اشعه ماورای بنفش توصیه میشود شامل : پوششی از واکس با پایه آبی ، لاک الکل، رنگ یا روغن میباشد که به مدت زیادی به نگهداری نیاز ندارد.

ترمووود یک ماده مخصوص و ویژه با مزایا بسیار خوب مانند زیبایی و تطبیق پذیری میباشد. در واقع تخته های اصلاح حرارتی شده (ترموود) در کشور های اروپایی چند سالیست که تجاری شده اند. این ترمووود (ترموود) ها برای نمای بیرونی، مبلمان، نمای سایدینگ و کف قابل استفاده است که دارای مزایای اضافه ای از جمله پایداری ابعادی و مقاوم در برابر پوسیدگی میباشد.

ترمووود (ترموود) ،الوار چوبی از جنس های گوناگون میباشد که این الوار ها توسط عملیات حرارتی موسم به فرآیند اصلاح قرار میگیرد. معایب متداول که ذاتا در چوب های مختلف وجود دارد را از بین میبرد.

برای پوشش نمای خارجی سازه های مختلف ، چوب انتخابی زیبا، تجدیدپذیر و بسیار کار آمد میباشد که از مقرون به صرفه ترین و محبوب ترین راه ها برای ارتقاء ظاهر بیرونی میاشد.

مراحل اجرای نمای چوبی ساختمان

مراحل اجرای نمای چوبی ساختمان

شرایط نصب و اجرای نمای ترمووود

اکثر چوب هایی که به عنوان ترمووود در نمای ساختمان به کار می روند از مغز درختان کاج تهیه و تولید شده اند. قسمت مغز چوب که دارای حلقه های سالیانه می باشد، بهتر است به سمت زیرسازی قرار بگیرد. زیرا این قسمت نرم تر از سطح دیگر چوب است.  بهتر است که سمت دیگر چوب که سخت تر و مقاوم تر است در مقابل شرایط جوی و آسیب دیدگی های احتمالی قرار بگیرد.

برای نصب و اجرای نمای ترمووود می توان از روش میخ زنی و یا پیچ استفاده کرد. در روش میخ زنی هم می توان از میخ و چکش استفاده کرد و هم می توان از تفنگ های میخ زنی استفاده کرد.  در هر صورت، در استفاده از هر روش نباید میخ از سطح چوب برآمدگی و همچنین تو رفتگی داشته باشد.  از اصابت بیجای چکش به چوب بایستی جلوگیری شود. در روش نصب با استفاده از پیچ، باید از پیچ های استیل و گالوانیزه استفاده کرد. استفاده از روش پیچ باعث استحکام و تقویت اتصال بین ترموچوب نما و چوب زیرسازی می شود.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.