قوانین اجرای نما در ایران

وظایف پیمانکار نما چیست؟
وظایف پیمانکار نما چیست؟
مرداد ۹, ۱۳۹۹
پیمانکار نما . اجرای نمای دو پوسته مناسب چه ساختمان هایی است؟
اجرای نمای دو پوسته مناسب چه ساختمان هایی است؟
مرداد ۱۳, ۱۳۹۹
قوانین اجرای نما در ایران . پیمانکار نما

قوانین اجرای نما در ایران

قوانین اجرای نما در ایران : جلوه بصری شهری يكی از مباحثی است كه در طرح‌های توسعه و عمران مورد توجه قرار می گيرد. با توجه به اینکه اجرای نما یک کار پر اهمیت در شناساندن ساختمان به افراد می باشد برای بهتر شدن کیفیت اجرای نما شهرداری قوانین و ضوابطی را برای پیمانکار نما در نظر گرفته است. تا با توجه به موقعیت جغرافیایی و مکانی بنا به طراحی نما آن بپردازند. در این مقاله قصد داریم قوانین اجرای نما در ایران را مورد بررسی قرار دهیم. با ما همراه باشید.

قوانین اجرای نما در ایران برای استفاده از مصالح اجرای نما

  1. بسیاری از افراد در شهرداری شهرستان ها  استفاده از نمای «آجر» را بر سایر نماهای رایج در ساختمان‌های کنونی برای پیمانکاران نما ترجیح داده و برای ساخت‌وسازهایی که در نمای آنها از آجر استفاده می‌شود، پنج‌درصد تخفیف در عوارض ساخت در نظر گرفته است. در این طرح که یک فوریت آن به تصویب شورا رسیده، کاربرد کامپوزیت و اشکالی که نماد‌های صهیونیستی، فراماسونری و مسلک‌های ضددینی را در نمای ساختمان منعکس می‌کند، ممنوع اعلام شده و شهرداری از صدور پایان‌کار برای چنین ساختمان‌هایی منع شده‌است.
  2. شرط صدور پایان‌کار، استتار تجهیزاتی همچون آنتن، کولر، لوله بخاری و سیم و کابل در نمای ساختمان است
  3.  طبق قوانین الگوی نماسازی ساختمان‌ها، تنوع رنگ در نما محدود خواهد شد؛ طوری که در ساختمان‌هایی که از سال آینده ساخته می‌شوند، فقط استفاده از یک رنگ خاص در نمای آنها مجاز است و برای نماهای ترکیبی نیز حداکثر از سه‌رنگ می‌توان استفاده کرد.
  4. لبه پنجره ها، قرنیز و دیگر عناصر ساختمانی، بیش از ۱۰ سانتی متر در معبر عمومی پیش آمدگی نداشته باشد. استفاده از سایه‌بان و بادشکن صرفاً در محدوده مالکیت و با رعایت سایه‌اندازی و اشرافیت بلامانع است.
  5. حذف عناصر زاید از نمای ساختمانی و همچنین اعمال محدودیت در کاربرد رنگ‌ها در نما
  6. نماهایی که ارتباطی با نقشه ساختمان ندارند صدور پروانه ساخت برای آنها امکان پذیر نمی باشد.
  7. حذف نماد، شیشه و آلومینیوم برای اجرای نما نماهای تمام شیشه و تمام آلومینیوم حذف می‌شود و پیمانکار نما تنها مجاز به استفاده حداکثر ۴۰ درصدی از این دو متریال در نما هستند.
  8. طراحان و پیمانکاران نما موظفند معماری بناهای واقع در تقاطع معابر را به گونه ای طراحی و اجرا نمایند که به ارتقاء کیفیت بصری و فضایی تقاطع ها منجر شود. استفاده از تناسبات هماهنگ با ابنیه شاخص در تقاطع ها با استفاده ازهماهنگی در خط آسمان، رنگ، مصالح و فرم الزامی خواهد بود.
  9. استفاده از سبک های تقلیدی از جمله نماهای کلاسیک موسوم به نمای رومی ممنوع میباشد.
    تبصره : در نماهای طراحی شده کلاسیک مطابق با مصادیق معماری ایرانی – اسلامی، اجرای طرح پس از تایید کمیته تخصصی نما و سیمای شهری بلامانع خواهد بود.
  10. کلیه عناصر زاید در نما همچون کانل کشی کولرها، مجسمه ها، نمادهایی که با الهام از طرح‌های فراماسونری و شیطان پرستی و… در نما مورد استفاده قرار گرفته است، حذف می‌شود
  11. استفاده از یک رنگ خاص : براساس ضوابط جدید نماسازی پیمانکار نما تنها مجاز به استفاده از حداکثر سه‌رنگ با محدودیت یک رنگ غالب در نمای ساختمان می‌شود.
  12.  پیمانکار نما باید بداند رنگ آمیزی دیوارهای سنگی و آجرنما ممنوع می باشد.
  13. در طراحی نماها از تعدد مصالح پرهیزگردد. استفاده از حداکثر چهار نوع مصالح مجاز می باشد.
  14. استفاده از مصالح و فرم های شکننده و یا برنده در قسمت هایی از نما که در دسترس افراد پیاده قرار دارند، ممنوع است.
قوانین اجرای نما در ایران . پیمانکار نما

قوانین اجرای نما در ایران

قوانین نورپردازی در اجرای نما

در صورت اجرای نورپردازی در ساختمان همه عناصر ثابت و منابع نورپردازی در نمای ساختمان می‌بایست از لحاظ تراز ارتفاعی و رنگ نور هماهنگی لازم را با نور ابنیه همجوار خود دارا باشند.

در صورت اجرای نورپردازی در ساختمان، مکان نصب‌ عناصر نورپردازی می بایست در نقشه های نما به طور دقیق مشخص گردد.

در کلیه ساختمان ها، لازم است به منظور افزایش ایمنی و امنیت در معبر، در ورودی بنا روشنایی کافی تعبیه گردد.

 با توجه به هدف اصلی از انجام نورپردازی ابنیه، به کارگیری نورهای خیره کننده، استفاده ازرنگ‌های تند و نورپردازی‌های نامتعارف ممنوع می باشد.

الزامات اجرای نما که توسط پیمانکار نما باید رعایت شود

  • ماده یکم : به منظور حفظ هویت معماری، تاریخی، فرهنگی و هماهنگی با اقلیم و شرایط جغرافیایی و آب و هوایی منطقه، در بهره‌گیری بهینه از عوامل سرما، گرما، نور و حرارت به ویژه در نمای ظاهری ساختمان‌ها، پیمانکاران نما موظفند از مصالح هماهنگ و بوم‌آور استفاده نمایند و شهرداری  موظف است با بررسی نقشه‌های نما قبل از صدور پروانه جزئیات نما را مورد تایید قرار دهد.
  • ماده دوم : ضمن تاکید بر مصوبه دور دوم شورای اسلامی شهر ستان ها در سال ۱۳۸۵ تحت عنوان «بهینه‌سازی مصرف سوخت در اماکن و استفاده از مصالح مناسب در نمای ساختمان‌ها» ابلاغی به شماره ۲۲۲۰۳/۸۰۲/۱۶۰ و در جهت تشویق و ترغیب استفاده از مصالح بومی در ساخت ابنیه در صورت استفاده از آجر به صورت کامل در نما، به میزان ۵ درصد از عوارض ساختمانی مشمول بخشودگی می‌شود. همچنین در صورتی که در بخشی از نما از این مصالح استفاده شود به میزان درصد استفاده شده نسبت به کل نما معادل ۵ درصد مشمول بخشودگی در عوارض خواهد بود.
  • ماده سوم :هر گونه استفاده از مصالح ‌نماسازی کامپوزیت در کاربری‌های مسکونی  و اجرای نما توسط پیمانکار نما ممنوع است.
  • ماده چهارم : استفاده از نمادها و نقش‌های مغایر با فرهنگ اسلامی و ملی به نحوی که موجب بروز شائبه و اشاعه نمادهای صهیونیستی، فراماسونری و مسلک‌های ضددینی و هتک حرمت شود در نمای ساختمان‌ها ممنوع است.
  • ماده پنجم : به منظور سامان‌بخشی نمای ساختمان‌ها هرگونه نصب تجهیزات در نما و منظر ساختمان‌ها می‌بایست به گونه‌ای در نقشه‌های معماری پیش‌بینی گردند که اختلالی از جهت جلوه‌های بصری و زیبایی نمای ساختمان‌ها ایجاد ننماید و در این خصوص موارد ذیل می‌بایست رعایت شوند.
  • الف: همه دستگاه‌های سرمایشی و گرمایشی ودیگر تجهیزات مربوط تا جای ممکن در بام ساختمان‌ها نصب شده و با پیش‌بینی کانال‌ها و لوله‌های مربوط در داخل ساختمان به واحدهای ساختمانی مرتبط شوند. به گونه‌ای که در دید و منظر عمومی قرارنگیرند.
  • ب: در مواردی که دستگاه‌ها و تجهیزات سرمایشی و گرمایشی را نتوان در بام‌ها تعبیه نمود، مقتضی است که طراحی و نصب به شیوه‌ای دربالکن‌ها انجام شود که شبکه و حفاظ لازم درجهت استتار تجهیزات مورد استفاده پیش‌بینی گردد.
  • نصب انواع دودکش ها اعم از پکیج،آبگرمکن، هواکش و … در نمای ساختمان ها ممنوع میباشد.
  • نصب هر گونه تابلو روی نمای ساختمان نیاز به اخذ مجوز از شهرداری می باشد.

همانطور که می دانید اجرای نما در ساختمان ها کاری دشوار و بسیار مهم می باشد زیرا در نظر اول نمای ساختمان است که به چشم شهروندان میخورد پس برای ارتقا سطح کیفیت اجرای نما در بناها پیمانکاران نما باید از قوانین معین و یکسانی پیروی کنند که در حین انجام پروژه دچار مشکل نشوند. پیمانکاران نما بدانند که قوانین اجرای نما در ایران به این مواردی که ما در مقاله آوردیم خلاصه نمی شود. برای اطلاع دقیق از قوانین می توانید به سازمان نظام مهندسی مراجعه کرده. امیدواریم مطالب این مقاله برای شما مفید واقع شود.

قوانین اجرای نما در ایران . پیمانکار نما

قوانین اجرای نما در ایران

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.