اجرای نمای سنگ تراورتن ساختمان

10 نکته در اجرای نمای ساختمان مدرن
۱۰ نکته در اجرای نمای ساختمان مدرن
شهریور ۱۸, ۱۳۹۹
بهترین سنگ برای اجرای نمای ساختمان
بهترین سنگ برای اجرای نمای ساختمان
شهریور ۲۲, ۱۳۹۹

اجرای نمای سنگ تراورتن ساختمان : هزاران سال است که سنگ‌ها کاربرد بسیار گسترده‌‌ای در ساختمان‌ها به ویژه در نمای بیرونی آن‌ها دارند. انواع سنگ‌ آهک و گرانیت از مهم‌ترین سنگ‌های به کار رفته شده در طراحی نمای بیرونی ساختمان هستند. تراورتن یکی از مهم‌ترین و صد البته جالب‌ترین انواع سنگ‌ آهک است که با برخورداری از ویژگی‌های ظاهری و ساختاری خاص به یکی از محبوب‌ترین سنگ‌های نمای ساختمانی تبدیل شده است.که امروزه بسیاری از پیمانکاران نما برای اجرای نمای سنگی از این نوع سنگ در انجام پروژه های خود استفاده می کنند.در این مقاله قصد داریم به اجرای نمای سنگ تراورتن ساختمان و مزایای آن بپردازیم با ما همراه باشید.

سنگ تراورتن چیست؟

شاید برای بعضی از افراد که بصورت تخصصی در کار ساخت و ساز نیستند با خواندن عنوان مقاله این سوال مطرح شودسنگ تراورتن چیست؟ در این قسمت از مقاله تعریف مختصری از این نوع سنگ برای شما بیان می کنیم تا آشنایی نسبی با سنگ تراورتن پیدا کنید. در علم زمین‌شناسی تراورتن یک سنگ‌آهک ته نشین شده در چشمه‌های آهکی به ویژه چشمه‌های آب گرم است. تراورتن عمدتا ظاهری فیبری یا متحدالمرکز دارد که در رنگ‌های سفید، برنزی و کرمی یافت می‌شود. مقدار تخلخل در تراورتن نسبتا بالا است که دلیل آن هم به فرآیند بسیار سریع ته‌نشینی آن برمی‌گردد.

ویژگی سنگ تراورتن چیست؟

ویژگی‌هایی همچون مقاومت بالا، صیقل پذیری ، تنوع رنگی بالا و زیبایی ظاهری تراورتن را به یکی از پرکاربردترین و متداول‌ترین سنگ‌ها در نمای ساختمان تبدیل کرده است . علاوه بر این ویژگی‌های ظاهری، تراورتن با گذشت زمان تغییر رنگ نمی‌دهد ، در برابر آتش و حرارت مقاوم است و مراقبت و نگهداری از آن نیز بسیار ساده و کم هزینه است.

اجرای نمای ساختمان . اجرای نمای سنگ تراورتن ساختمان

اجرای نمای سنگ تراورتن ساختمان

چرا سنگ تراورتن برای اجرای نمای ساختمان مناسب می باشد؟

طیف رنگی سنگ تراورتن از مهم‌ترین عواملی است که باعث شده تا این سنگ بسیار مناسب جهت استفاده در نمای بیرونی ساختمان باشد و توجه بسسیاری از پیمانکاران نما را در اجرای نمای سنگی ساختمان به خود جلب کرده است.

رنگ‌های مختلف در سنگ تراورتن به دلیل وجود مواد معدنی متفاوت شکل‌ می‌گیرند که از ماندگاری بسیار بالایی برخوردار هستند و در اثر تابش نور خورشید از بین نمی‌روند و کمرنگ هم نمی‌شوند.

طیف رنگی خاص سنگ تراورتن همراه با پردازش‌های مختلف بر روی آن، یک نمای لوکس زیبا به آن‌ می‌دهد. بنابر گفته پیمانکار نما تراورتن با تناژ رنگی روشنی که دارند از جمله سنگ‌های خنک به شمار می‌رود، زیرا که مقدار جذب گرمای ساطع شده از خورشید توسط این سنگ بسیار پایین است.

امکان اعمال پردازش‌های مختلف بر روی سنگ تراورتن به دلیل ویژگی‌های ساختاری آن از جمله مزیت‌هایی است که این سنگ را برای اجرای نمای بیرونی ساختمان بسیار مناسب کرده است به عبارت دیگر یکی دیگر از دلایلی که سنگ تراورتن را برای اجرای نمای ساختمان گزینه خوبی قرار داده است این است که می‌توان آن را به راحتی در ابعاد مختلف برش داد و در فضاهای مختلف و کاربردهای گوناگون مورد استفاده قرار داد.

نحوه اجرای نمای سنگ تراورتن ساختمان

فرآیند تشکیل تراورتن، ساختاری بسیار منحصر به فرد به آن بخشیده است، ساختاری پر از حفره‌های کوچک و بزرگ که بسیاری از آن‌ها با مواد ثانویه پرشده‌اند و بسیاری نیز همچنان خالی باقی مانده‌اند. شاید بتوان وجود این حفره‌های ساختاری را مهم‌ترین ویژگی تراورتن در نظر گرفت و عمده ویژگی‌های مطلوب این سنگ مدیون این حفره‌ها هستند.

به گفته پیمانکار نما این حفره‌ها در زمان اجرای تراورتن به ویژه در نمای ساختمان، چسبندگی بسیار خوبی را با استفاده از سیمان به وجود می آورند . علاوه بر این‌ها، این حفره‌های خالی که با هوا پر شده‌اند به‌عنوان فضای مناسب برای خنثی کردن انقباض و انبساط سنگ عمل می‌کنند و همین موضوع یکی از دلایل گسترش استفاده از تراورتن در نمای بیرونی ساختمان‌ها است.

در سال‌های اخیر سنگ‌های تراورتن با رنگ‌های سفید، کرمی و بژ بیشتر مورد پسند پیمانکاران نما و سازندگان و مصرف کنندگان قرار گرفته‌اند.

سنگ‌های تراورتن بدلیل آهکی بودن جنس آن‌ها در پشت و رو دارای خلل و فرجی هستند که روی آن‌ها با ماده خمیری به نام رزین هم رنگ با سنگ پر شده و سپس اسیدساب می‌گردند.

رزین‌ها پس از خشک شدن و ساب خوردن مانند سنگ صیقلی شده و مقاومت خوبی را از خود در مقابل شرایط جوی نشان می‌دهند، اما پشت سنگ که با دوغاب سیمان در تماس خواهد بود نیز دارای خلل و فرج می‌باشد که هنگام دوغاب‌ریزی، دوغاب سیمان در خلل و فرج پشت سنگ نفوذ کرده و عامل پیوند بین دوغاب و سنگ می‌گردد و این پدیده در سنگ‌های تراورتن مانع جدا شدن سنگ از دوغاب می‌گردد.

اما عامل اصلی جدا شدن سنگ از دوغاب وجود دو ضریب انبساط طولی متفاوت برای دو متریال دوغاب سیمان مقاوم شده و سنگ پلاک می‌باشد، که هنگام انبساط و انقباض به یک اندازه طول آن‌ها کم و زیاد نمی‌شود و باعث جدا شدن سنگ از نمای ساختمان می‌گردد.

اجرای نمای ساختمان . اجرای نمای سنگ تراورتن ساختمان

اجرای نمای سنگ تراورتن ساختمان

هزینه اجرای نمای سنگ تراورتن ساختمان چقدر است؟

به جرات می توان گفت از جمله دلایل دیگر که پیمانکار نما را به اجرای نمای بیرونی ساختمان با سنگ تراورتن سوق‌ می‌دهد قیمت نسبتا پایین تراورتن نسبت به دیگر سنگ‌ها و از طرفی نیز فرآوری راحت‌تر این سنگ است. کارفرما با پرداخت هزینه کمتر می تواند صاحب نمای لوکس سنگی باشد و قیمت مناسب این نوع سنگ یکی از فاکتورهای مهم بکارگیری آن در اجرای نما توسط پیمانکار نما می باشد.

مزایای استفاده از سنگ تراورتن در اجرای نمای ساختمان چیست؟

تراورتن نیز به مانند هر سنگی که در نماهای سنگی به کار برده‌ می‌شود دارای یک سری ویژگی‌ها و خصوصیات مختص به خود است که در قسمت بالا به آن پرداختیم و همین موضوع مزایایی را برای استفاده از این نوع سنگ در اجرای نما برای پیمانکار نما دارد. مهم‌ترین مزایای سنگ تراورتن که آن را مناسب نمای بیرونی ساختمان‌ می‌کند عبارت است از:

  • زیبایی ظاهری در اثر وجود حفرات و برجستگی‌هایی در سطح آن
  • تراورتن در رنگ‌بندی و تناژ رنگ متنوعی در دسترس است.
  • حفرات موجود در تراورتن چسبندگی بهتر با سیمان را فراهم‌ می‌کنند.
  • تراورتن مقاومت خوبی در برابر سرما، گرما و اشعه ماورای بنفش دارد.
  • حفظ و نگهداری سنگ تراورتن کم هزینه و ساده است.
  • از لحاظ هزینه نسبت به دیگر انواع سنگ نما به‌صرفه‌تر است.
  • فرآوری و کار با تراورتن در ابعاد فضایی مختلف بسیار راحت است.

در اجرای نمای سنگ تراورتن ساختمان به چه نکاتی باید توجه کرد؟

  1. پیمانکار نما باید دقت داشته باشد هنگام اجرای نمای سنگ،سنگ های تراورتن بلند و در معرض آفتاب را حتما اسکوپ کنید.
  2. سنگ های بلند در دو نقطه یا بیشتر بصورت مجزا از هم را اسکوپ کنید.
  3. از تابش مستقیم آفتاب به نما با پرده یا حجاب در حین اجرای نمای سنگ جلوگیری شود.
  4. خاک و پودر سنگ ناشی از برشکاری و غیره از سنگ ها کاملا پاک شود.
  5. در پشت سنگ ها از ماسه، نوع شسته و بدون خاک و همچنین ملات کم سیمان استفاده شود.
  6. حدالامکان از پرکردن فضای ملات خور پشت سنگ با لاشه و غیره خودداری شود.
  7. از بکار بردن ملات خشک و نسبتا سفت در نمای سنگ خودداری شود.
  8. عملیات را در زمان های یخبندان اجرا نکنید و از یخ زدگی ملات جلوگیری شود.
  9. از اتصال سنگ ها و قطعات برروی هم با چسب سنگ خودداری شود.
  10. حتما سنگ های توری دار (در پشت سنگ توری چسبانده شده) را اسکوپ کنید.
  11. بلافاصله بعد از خشک شدن ملات در اتمام کار هر قسمت یا چند ردیف سنگ، بندکشی صورت پذیرد.
  12. حجم سازی ها و برجسته کاری ها برای اشکال بزرگ و سنگ های سنگین بصورت اصولی و با محاسبه و بدون طرح میلگرد و رابیتس اجرا شود.
  13. ضخامت سنگ ها در نمای سنگ می بایست حدالامکان یکسان و مابین ۱٫۵ تا ۲ سانتیمتر بوده و از سنگ هایی با ضخامت متفاوت و یا ضخامت کمتر از ۱٫۵ سانت پرهیز شود.
اجرای نمای سنگ تراورتن ساختمان

اجرای نمای سنگ تراورتن ساختمان

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.