اجرای نمای ساختمان به روش کلاسیک

نحوه اجرای نمای مینرال
نحوه اجرای نمای مینرال
شهریور ۱۶, ۱۳۹۹
10 نکته در اجرای نمای ساختمان مدرن
۱۰ نکته در اجرای نمای ساختمان مدرن
شهریور ۱۸, ۱۳۹۹

اجرای نمای ساختمان به روش کلاسیک : همانطور که می دانید اجرای نمای کلاسیک از محبوبیت زیادی در برخی شهر ها که اصالت خود را حفظ کرده اند برخوردار است. نحوه اجرای نمای کلاسیک در ساختمان توسط شرکت ها  و پیمانکاران نما و طراحان متخصص در این زمینه انجام میشود. در بیشتر موارد طراحان و پیمانکار نما از الهام هایی که از فرهنگ و گذشته یک کشور و شهر دارند برای انتخاب سنگ ساختمان و همچنین ساختار نمای ساختمان بهره میبرند. در نمای کلاسیک دست طراحان باز بوده تا بتوانند بهترین طرح کلاسیک را برای ساختمان انتخاب کنند. از جمله نماهایی که استفاده میشود نمای ساختمان رومی سیمانی است. استفاده از تاج و سرستون نیز کاربرد بسیار زیادی در نمای کلاسیک دارد ، که البته ابعاد و اندازه آن بسیار سلیقه ای است و بسته به نظر طراحان متفاوت میباشد. همچنین اجرای نمای مسکونی با توجه به سلیقه صاحب ملک و ریز بینی پیمانکار نما در تمام جوانب انجام کار نیز بسیار موثر می باشد. نمای ساختمان‌ها در سبک‌های متفاوتی طراحی و اجرا می‌شوند که به طور کلی در دو دسته نمای مدرن و نمای کلاسیک قرار می‌گیرند. در این مطلب قصد داریم تا درباره موضوع اجرای نمای ساختمان به روش کلاسیک بپردازیم .

اجرای نمای ساختمان به روش کلاسیک به چه معناست ؟

بنا بر آمار نمای کلاسیک ساختمان یکی از نماهای پرطرفدار برای اجرا در ساختمان‌های مسکونی است. این نوع نما به نام نمای رومی هم شناخته شده است، چرا که فرم‌های استفاده شده در آن ریشه در معماری رم باستان دارد. پیمانکار نما در اجرای نمای کلاسیک ساختمان از سنگ‌های مختلفی از جمله؛ تراورتن، گرانیت، مرمر و گاها از سیمان سفید استفاده می‌شود.

ویژگی های اجرای نمای کلاسیک را بسناسید

از ویژگی‌های شاخص نمای کلاسیک ساختمان می‌توان به ؛ تقارن و نظم، استفاده از ستون‌‌های کوتاه و عریض و یا دیوارهای ستون‌نما برای تزئین و به کار بردن قوس‌‌ در طراحی نما اشاره کرد.

اجرای نمای ساختمان به روش کلاسیک

اجرای نمای ساختمان به روش کلاسیک

مزایای اجرای نمای کلاسیک چیست؟

  • بنابر گفته پیمانکار نما سنگ آهک و تراورتن از جمله سنگ‌هایی هستند که در ساخت نمای کلاسیک بیشترین استفاده را دارند. این سنگ‌ها به دلیل تخلخل بالا با مواد و مصالح ساختمانی به خوبی آمیخته می‌شوند و به مرور زمان سقوط نمی‌کنند و در هنگام شرایطی چون زلزله نیز خطر ریختگی آن‌ها نسبت به سنگ مرمر یا گرانیت کمتر است. لذا نمای کلاسیک یکی از نماهای ایمن به شمار می‌رود.
  • با توجه به قیمت پایین تراورتن و سنگ آهک به دلیل وفور و سختی پایین آن،  پیمانکار نما از این سنگ‌ها در ساخت نمای کلاسیک استفاده زیادی می‌ کنند. همین امر باعث پایین بودن هزینه اجرای این نما است و از طرفی ظاهر شکیل و زیبایی است که به سازه می‌دهد و گزینه مناسبی برای اجررای نما پیمانکار نما می باشد. زیبایی این نما نسبت به قیمت آن در درجه بسیار بالاتری است.
  • نمای کلاسیک علاوه بر اجرا به وسیله تراورتن یا سنگ آهک، توانایی اجرا با مصالح ساختمانی جدید را نیز دارد که در مقایسه با سنگ ارزان‌تر و ایمن‌تر هستند.
  • تنوع در طراحی و اجرا یکی از مزایای نمای کلاسیک برای پیمانکار نما است. تنوع در این نما به قدری است که شاید به سختی بتوان دو بنای با طراحی همانند را پیدا کرد.

برای اجرای نما کلاسیک از چه مصالحی استفاده می شود؟

همانطور که در بالاتر نیز به آن اشاره شد، سنگ تراورتن، سنگ آهک و سنگ مرمر از جمله مصالح پرمصرف مورد استفاده در اجرای نمای کلاسیک هستند. لازم به ذکر است که به دلیل دسترسی بیشتر و قیمت پایین‌تر سنگ آهک و تراورتن، کاربرد این دو سنگ در اجرای نمای کلاسیک از سنگ مرمر بیشتر است.

گاهی دیده شده است که در اجرای نمای کلاسیک از سیمان سفید به جای سنگ در برخی قسمت‌ها مانند ستون‌ها و برخی تراش‌های ریز استفاده می‌شود. ترکیب برخی عناصر دیگر مانند فلز نیز در اجرای نمای رومی در بخش نرده‌ها و گنبد یا کلاه فرنگی در صورت وجود نیز به چشم می‌خورد.

روش های اجرای نمای ساختمان به سبک کلاسیک

  • یکی از روش های اجرای نمای ساختمان به روش کلاسیک اجرای نمای ساختمان با استفاده از چسب می باشد. پیمانکار نما در این روش؛ از چسب به جای ملات برای اتصال مصالح به بدنه ساختمان استفاده می‌شود. در ابتدا باید چسب متناسب با مصالح (آجر، سرامیک، سنگ و…) تهیه شود و برای چسباندن آنها باید پشت مصالح کاملا تمیز باشد و با چسب پوشانده شود. پس از چسباندن مصالح به بدنه باید درزگیری انجام شود تا آب به سطح زیرین نفوذ نکند. نکته‌ی مهم در این روش انتخاب چسب متناسب با مصالح است و نیاز به مطالعات مهندسی دارد که این کار بر عهده پیمانکار نما می باشد.
  • یکی از دیگر روش‌های اجرای نمای ساختمان  به روش کلاسیک اجرای نمای  خشک ساختمان می باشد. که می‌توان گفت امروزه جای اجرای نمای ساختمان با استفاده از ملات را برای پیمانکاراتن نما گرفته است. در اجرای نمای خشک ساختمان؛ برای چسباندن مصالح، به جای استفاده از ملات و یا چسب و مواد دیگر، از تجهیزات و قطعات خاصی مانند پیچ و ریل و… استفاده می‌شود. در نتیجه در این نوع اجرای نمای ساختمان بار مرده‌ی کمتری به ساختمان وارد می‌شود و از نظر ایمنی در برابر زلزله مقاوم‌تر است. اجرای نما به صورت خشک سیستم‌های متفاوتی دارد که بر اساس نوع مصالح آن روش‌های متفاوتی دارد.
  • اجرای نمای خشک با سرعت بالایی انجام می‌شود و در اجرای آن نیازی به استادکار نیست و کارگران ساده هم با نظارت مهندس ناظر و بر اساس نقشه‌ی مهندسی شده قادر به اجرای آن هستند. همچنین روشی تمیز و بدون ایجاد ضایعات ساختمانی است. یکی از ویژگی‌های اجرای نمای خشک، ایجاد عایق حرارتی و صوتی در آن است، به این صورت که بین بدنه ساختمان و اجزای نمای ساختمان عایق حرارتی و صوتی قرار می‌گیرد. اجرای نمای خشک برای ساختمان‌های مرتفع و برج‌ها راحت‌تر و سریع‌تر از روش‌های دیگر انجام می‌شود.
اجرای نمای ساختمان به روش کلاسیک

اجرای نمای ساختمان به روش کلاسیک

نکاتی که در اجرای نمای ساختمان به روش کلاسیک باید به آن ها دقت کرد

  1. در مباحث مقررات ملی ساختمان آمده است، در صورت استفاده پیمانکار نما از سنگ‌های مرمر، گرانیت و … برای نمای ساختمان، باید به منظور محکم کردن نما به بدنه زیرین ساختمان، از بست‌هایی مخصوص استفاده شود در این میان سنگ تراورتن و سنگ آهک مستثنی هستند و زیرا تخلخل بالاتری نسبت به مرمر و گرانیت دارند. این قانون را می‌توان مبدا برای گرایش پیمانکاران  نما و کارفرمایان به سمت استفاده از تراورتن و سنگ آهک در نمای ساختمان دانست.
  2. از آنجایی که تراورتن و سنگ آهکی از نظر زیبایی شناختی مورد پسند نیستند لذا نیاز به تراش و شکل دهی دارد تا نمای ساخته شده با آن‌ها در نظر عموم، زیبا به چشم آید، در اینجاست که نمای کلاسیک یا نمای رومی وارد عرصه می‌شود. در نمای رومی این تراش‌ها و فرم دهی به سنگ است که ظاهر آن را زیبا می‌کند ولی در نمایی که با استفاده از سنگ مرمر یا گرانیت اجرا می‌شود، این زیبایی خود سنگ است که نما را زیبا و چشم نواز می‌کند.
  3. از طرفی هم تراورتن و هم سنگ آهک از جمله سنگ‌هایی هستند که در ایران به وفور یافت می‌شوند و در هر منطقه‌ای از ایران می‌توان تراورتن و سنگ آهک را دید و در هر جایی که شرایط استخراج آن فراهم باشد، اقدام به آن می‌شود. در دسترس بودن شرایط از نظر مصالح ساختمانی هم یکی دیگر از نکاتی است که در نمای کلاسیک باید به آن توجه کرد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.