اجرای نمای سنگ خشک

نکات مهم بندکشی نمای آجری ساختمان
نکات مهم بندکشی نمای آجری ساختمان
آبان ۱۷, ۱۳۹۹
اصول نبشی کشی نما
اصول نبشی کشی نما
آذر ۱, ۱۳۹۹

اجرای نمای سنگ خشک : روش های مدرن نما سازی به روش خشک، برای اولین بار در دهه ۷۰ میلادی در آمریکا با نصب سنگ به روش خشک در ساختمان های بلند مرتبه طراحی و اجرا شد. امروزه در این سیستم نما سازی، پیشرفت های قابل توجه ای صورت گرفته که این نوع نماسازی را دارای مزایا و ویژگی های منحصر به فردی  برای مجری نما کرده است. در این نوع نماسازی می توان از متریال های متنوعی چون چوب، ورقهای کامپوزیت، سرامیک، سنگ، تراکوتا و… بر روی سازه فلزی استفاده کرد، به نحوی که ابتدا نما آهن کشی شده و متریال پوششی توسط نگهدارنده های بخصوصی به زیرسازی متصل می شوند. در این مقاله به بیان اجرای نمای سنگ خشک می پردازیم همراه ما باشید:

منظور از اجرای نمای سنگ خشک چیست؟

با توجه به میزان وزنی که اجرای نماهای سنتی برروی سازه یک ساختمان وارد می نماید و همچنین مشکلات متداولی نظیر جدا شدن سنگاز نما و یا حتی ترک برداشتن مصالح آن که پس از اجرای آنها دیده می شود، مهندسین در پی پیدا نمودن راهکارهای اجرایی برای برطرف نمودن این مشکلات، دست به ابتکاراتی زدند که در دهه هفتاد میلادی منجر به نصب سنگ بر روی نما، بدون استفاده از ملات در آمریکا و اروپا گردید. با بررسی های اجرایی و مشخص شدن مشکلات موجود در این نوع روش اجرا، مهندسان توانستند تجهیزات متنوعی را برای نصب سنگ و سرامیک برروی نما پیدا کنند و این تجهیزات را به شکل امروزی درآورند.
جهت اجرای نماهای خشک چهار مرحله اجرای اصلی وجود دارد که مجری نما باید آنها راانجام دهد که  شامل اجرای عایق حرارتی، چهارچوب نگهدارنده یا شاسی کشی زیرکار، زیرسازی متناسب با نوع مصالح نازک کاری و در نهایت اجرای مصالح نما با اتصالات مناسب است.

اجرای نمای سنگ خشک در کجاها کاربرد دارد؟

این نوع نما که از متداول ترین روش های نماسازی محسوب می شود، در کاربری های گوناگونی چون تجاری، مسکونی، اداری، پایانه ها، ایستگاه های مترو و یا در فضاهای داخلی بناها به کار می رود.

اجرای نمای سنگ خشک

اجرای نمای سنگ خشک

اجرای نمای سنگ خشک چه مزایایی دارد؟

سرعت اجرای نما بالا

به دلیل کمبود ملات و روش های اجرایی سنتی و نیز استفاده مجری نما از ابزار و ماشین آلات صنعتی در این روش، در این نوع نما سازی امکان اجرای نما در چندین قسمت مختلف توسط اکیپ های مختلف، به طورهمزمان در بخش های بالایی و پایینی ساختمان ممکن است. از طرف دیگر نماهای خشک در هر شرایط جوی برای مجری نما قابلیت اجرا دارند و از این نظر محدودیت زمانی برای پروژه به دلیل شرایط جوی وجود ندارد. علاوه بر همه این ها،مجری نما اجرای نمای خشک را می تواند با فاصله زمانی اندکی از اتمام اسکلت سازی ساختمان شروع کند. در نتیجه سرعت اجرایی این نما تا ۵۰ درصد بالا رفته است.

کیفیت بالا

هماهنگی رفتار مصالح در مقابل تغییرات دمایی ،کاهش خطای انسانی به دلیل تولید صنعتی مصالح مصرفی، کاهش پرت مصالح به دلیل محاسبه دقیق سیستم زیرسازی و طراحی دقیق ابعاد و پلاک ها با لحاظ کردن باز شوها، ارتفاع ساختمان و کاربری بنا و درآخر قابلیت تنظیم و رگلاژ سازه و تک تک مصالح پوششی در جهت رفع مداوم خطاها (در حد میلیمتر) در حین اجرا به بالا رفتن کیفیت کار در نماسازی خشک کمک می کند.

کاهش هزینه

در نماسازی خشک ، از یک سو به علت کاهش وزن و حجم اسکلت نسبت به نمای اجرا شده به روش دوغابی، هزینه های تمام شده کاهش یافته و از سوی دیگر به دلیل نصب آن به روش صنعتی، هر کدام از اجزای نما اعم از فلزات زیرسازی و خود متریال پوششی، در صورت آسیب دیدگی به طور مستقل و جداگانه قابلیت تعویض دارند و نیاز به تخریب واصلاح تمامی نما نیست وهزینه های ترمیم به طور چشمگیری پایین خواهد آمد. ضمن اینکه در روش خشک نماسازی، امکان بازیافت مصالح پس از گذشت عمر مفید نما وجود دارد و اسکوپ های نصب و زیرسازی فلزی نیز قابل بازیافت و استفاده مجدد خواهند بود.

عمر مفید نمای خشک ۵۰ سال است، در صورتی که عمر مفید نماهای دوغابی ۱۰ تا ۱۵ سال می باشد.

اجرای نمای سنگ خشک

اجرای نمای سنگ خشک

مقاومت در برابر زلزله منطبق با آیین نامه های زلزله

از یک سو به دلیل کاهش وزن ساختمان دراین نماسازی خشک و از سوی دیگر به دلیل نوع طراحی زیرسازی در هنگام وقوع زلزله، جابجایی بخشهای مختلف نما به طور جداگانه با تغییر مکان جانبی سازه صورت می گیرد. در نتیجه کاهش ریسک ترک خوردن، جدا شدن و سقوط مصالح در مواقع زلزله و کاهش تلفات جانی و مالی را خواهیم داشت.

عایق حرارتی و صوتی

از یک سو، استفاده از جریان هوای طبیعی در فضای بین نمای خارجی وجداره سازه، مقاومت آن را در برابر تبادل حرارتی بالا می برد و از سوی دیگر امکان استفاده از عایقهای صوتی و حرارتی در جداره خارجی سازه، این نما را عایق حرارتی و صوتی مناسبی برای ساختمان می کند.

حذف تقطیر در سطوح داخلی

حضورلایه های هوا بین نمای خارجی و جداره سازه به خروج بخار آب از داخل ساختمان و کاهش رطوبت حاصل از پدیده نفوذ کمک می کند.

اجرای نمای سنگ خشک

نمای سنگ در ساختمان، از نماهای بسیار پر طرفدار و پر کاربرد می باشد. نمای سنگ به دو روش تر و خشک اجرا می شود. اجرای نمای سنگ خشک با استفاده از پیچ و مهره فلزی انجام می شود. سنگی که در اجرای نمای سنگ خشک به کار برده می شود بایستی ضخامت بیشتری نسبت به سنگ های اجرا شده به روش با ملات (تر) داشته باشد. چرا که در صورتی که سنگ ضخامت کمی داشته باشد، در اثر سوراخ کردن و بستن پیچ ترک میخورد.

نصب سنگ به روش خشک

اجرای سنگ خشک به روش نمایان

یکی از سریعترین روش های اجرای نمای سنگ خشک می باشد. در این روش با استفاده از اسکوپ هایی که در سطح نما نمایان هستند، سنگ را بر روی زیرسازی نصب می کنند. از ویژگی های بارز این روش ، امکان نصب سنگ های با ضخامت های متفاوت می باشد.

اجرای نمای سنگ خشک

اجرای نمای سنگ خشک

اجرای نمای سنگ خشک به روش غیرنمایان

در این روش با توجه به استفاده از زیرسازی آلومینیومی، حجم زیادی از زیرسازی آهنی کاهش می یابد. از طرفی امکان نصب کلیپس ها بر روی قطعات عمودی آلومینیومی فراهم می شود. در این روش بخاطر استفاده از کلیپس ها، سرعت و کیفیت اجرای کار افزایش می یابد.

اجرای نمای سنگ خشک به روش غیرنمایان شیاری

این روش، برای اجرای سنگ های دارای ضخامت بیش از ۲ سانتی متر توصیه می شود. قطعات اسکوپ در شیارهای ایجاد شده در ضخامت سنگ قرار می گیرند و سپس اسکوپ های گالونیزه با استفاده از پیچ به نبشی زیرسازی نصب می شوند.

اجرای نمای سنگ خشک به روش غیرنمایان انکری

این سیستم از جدترین سیستم های اجرای نمای سنگ خشک است. این روش دارای دو بخش زیرسازی آهنی و آلومینیومی می باشد که باعث می شود در مقابل بارهای جانبی مانند زلزله عملکرد بسیار خوبی داشته باشد. در این روش با استفاده از دستگاه مخصوص، سوراخی در محل تعیین شده در سنگ با توجه به ضخامت سنگ، که اصطلاحا به آن پافیلی می گویند، ایجاد می شود. بعد از ایجاد سوراخ پافیلی در سنگ، با استفاده از انکرهای مخصوص آلیاژی که به کلیپس متصل می شود، سنگ را به زیرسازی نما متصل و رگلاژ می کنند.

اجرای نمای سنگ خشک به روش غیرنمایان پیمی

این روش برای نصب سنگ های با ضخامت بالاتر از ۲ سانتی متر و دارای تراکم کافی توصیه می شود. در این روش در ضخامت سنگ سوراخ هایی ایجاد می گردد و با استفاده از اسکوپ های پیمی گالوانیزه و استیل، سنگ در محل خود نصب و رگلاژ می شود.

اهمیت اجرای صحیح نمای سنگ خشک

نمای سنگ خشک از جدیدترین نماهای ساختمانی است و اجرای آن نیاز به افراد متخصص و کاردان دارد. در صورتی که نمای سنگ خشک به درستی اجرا نشود، مشکلات زیادی به همراه خواهد داشت و باعث از بین رفتن سرمایه و وقت ما خواهد شد. مشکلاتی مثل عدم زیبایی، عدم مقاومت کافی سنگ در نما، جداشدگی سنگ از نما، عدم عایق بودن نما و مشکلاتی دیگری که به وجود خواهد آمد. از این رو بایستی اجرای نمای سنگ خشک که کاری کاملا تخصصی است، توسط افراد متخصص انجام شود.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.